Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

tisdag, oktober 31, 2006

De Unga och Ensamma

Den jag tycker synd om idag är nog jag som 9 år och jag som 13 år (ska väl inte sticka under stol med att jag kan tycka synd om mig som 29 år också). Det var då jag var som osäkrast, svagast, och mest ensam.

Allt var så läskigt och jag såg inget slut på "helvetet."

När jag får e-mail ifrån "barn" som lever med en alkoholist, vaknar känslorna som jag hade till liv. Det gör så himla ont, och jag känner så starkt för dem. Känner att jag har ett ansvar att hjälpa dem, visa dem ljuset i tunneln.

Fick även ett mail från Lilla Aktuellt som på torsdag kommer sända ett inslag om dessa barn, de undrade om jag ville ställa upp på en intervju. Medan jag övervägde medverkan och anonymitet hittade de någon annan, så titta på programmet!

Även om jag fortfarande inte är "frisk" och också behöver "hjälp" så känner jag jätte starkt att vi som VUXNA barn måste hjälpa de yngre... för de har oftast ingen att vända sig till, och det förstår inte att det finns ett liv utan alkoholisten.

Funderar starkt på att bli en mentor/sponsor...någon som har några tips om hur man ska gå till väga?

5 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Om du vill kan du agera sponsor/mentor genom Al-Anon. Det finns ju särskilda grupper för ungdomar - Alateen, och de behöver engagemang och sponsorer. Gå in på Al-Anons hemsida och se var närmaste grupp finns. www.al-anon.se

11/01/2006 2:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

Rädda barnen? De kanske har någon filial förutom Al-Anon

11/04/2006 9:53 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Hittar du något sätt så ställer jag gärna upp. Du har så rätt att vi har ett ansvar att hjälpa de yngre barnen.

11/11/2006 10:09 em  
Anonymous Anonym skrev...

om du skulle komma på nått sätt så ställer jag gärna upp, även om jag är allt annat än hel.. Men jag vet att det kan vara bra att bara ha någon att prata med, allt det där "skämmiga" kan koka över ibland..

11/13/2006 11:04 em  
Blogger Nemo skrev...

Al-Anon eller andra självhjälpsgrupper är ett bra ställe att flagga för sin vilja att bli sponsor... Lycka till!

11/17/2006 10:58 fm  

Skicka en kommentar

<< Home