Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

torsdag, september 14, 2006

Tyst tyst tyst...

Ja då har det gått ett par veckor, och aldrig har det varit så tyst från pappa och farmor.

Jag har faktiskt inte orka ringa någon av dem. Men tro inte att jag varit så duktig att jag tagit hand om mig själv istället...eller på ett sätt kankse, att jag inte tagit kontakt med dem...och jag gick faktiskt på ett möte.

Men mest har det bara blivit jobb. Har grävt ner mig i jobb som vanligt när man vill slippa tänka på annat...

Lovar:
Ska börja gå på möten mer aktivt.

Säga ifrån ordentligt om farmor ringer.

Lovar kanske:
Att sluta tänka på att min pappa kommer supa ihjäl sig och att det är mitt fel.
Säga ifrån ordentligt om pappa ringer full.

7 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Vad bra att du går på mötena! Jag ska också börja gå på ACO-möten så småningom, men jag har så mycket att stå i med mitt eget liv. Har precis börjat gå på AA-möten, det blir bara rörigt om jag börjar med fler nya grejjer på en gång. Men jag tycker att du skriver fint, och gör rätt i att ge dig själv en vrå. Och den enda du är ansvarig för är dig själv. Ingen annan. Jag lovar att titta förbi på din sida lite då och då. /Anonym Alkoholist

9/16/2006 3:50 em  
Anonymous Anonym skrev...

Lycka till... hoppas du finner stöd i mötena hos andra i din situation.

Att "säga till ordentligt" när pappa ringer är ibland förknippat med svårigheter - då är stödet från andra oerhört värdefullt...

Precis som för alkoholisten när suget sätter in...

9/17/2006 1:49 em  
Anonymous Anonym skrev...

Ditt fel, att han super ihjäl sig?

ALDRIG.

9/20/2006 2:20 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hur går det? Hur mår du? Och jag instämmer med föregående talare (skrivare): aldrig.

Kram

9/22/2006 2:49 em  
Blogger Pia skrev...

Min bror skrev en dikt till min farmor som blundade för att pappa var alkoholist så pass länge att hans lever tillslut var så förstörd att han fick levercancer och dog. Jag tycker den säger så mycket:

"Den blinde ser inte
Den döve hör inte
Den stumme tiger still

Det dolda sker inte
De nära dör inte
Om allt går som man vill

Som man vill går dock sällan
Du trampar blott i fällan
Om du tror det är hjälp du ger

När du jämnt och ständigt blundar
För att hans sista timme stundar
När den närmar sig mer och mer"

Du MÅSTE lägga tillbaka ansvaret för din pappas liv i hans knä, annars går du under!!

/Pia

9/29/2006 11:30 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

Pia, tack för dikten. Väldigt passande! Jag försöker men det är svårt när man anser att man själv bättre än de andra har möjlighet att faktiskt hjälpa...

9/30/2006 12:29 em  
Blogger Pia skrev...

Jag fick hjälp av en psykolog på rådgivningsbyrån för alkoholister i min kommun. Hon hjälpte mig mycket! Kontakta någon som kan vara på din sida och ge DIG hjälp, stöd och råd hur du kan hjälpa din pappa.

9/30/2006 11:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home