Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

fredag, juli 07, 2006

Ett Samtal till BRIS

Jag tror inte jag berättat detta på min blogg, men med tanke på de unga personer jag kommit i kontakt med via bloggen vill jag berätta.

När jag var 12-13 år var min kompis bortrest och jag hade lovat att vattna blommorna hos dem. Det var under den här tiden i mitt liv som jag mådde som sämst. Jag var inte lika avslappnad som mina kompisar, hade inte samma trygga familj, trodde att jag var fast i situationen för alltid. Kom ihåg att jag ofta grät mig till sömns, med frågor i huvudet som, vad är meningen med livet? Kommer någon någonsin att älska mig? Varför är jag så värdelös? Varför händer detta just mig?

Så när jag vattnat blommorna en dag ringde jag upp BRIS (Barnens Rätt I Samhället).

Jag vet inte varför jag gjorde det. Kanske insåg jag att det var min enda chans. Ville inte att det skulle synas på telefonräkningen hemma.

Jag tror inte att jag planerat att ringa. Visste inte vad jag skulle säga, men jag ringde ändå.

Kommer inte exakt ihåg vad jag pratade om med personen som svarade på andra sidan, men jag kommer ihåg att jag grät en massa. Bäst av allt så kände jag ett lugn efteråt. Som om något tungt jag burit på försvunnit.

Jag antar att det var för att jag fått säga orden högt : Hjälp jag mår inte bra! Min pappa är alkoholist!

Vill bara att ni som är i situationen med en förälder hemma som är alkohlist ska veta att det kan hjälpa lite att bara få prata av sig med någon.

8 Comments:

Blogger Knaster skrev...

Jag hade för mig att det inte syns på telefonräkningen om man ringt till BRIS?

7/07/2006 8:05 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

du har nog rätt. antingen visste jag inte det, eller så vågade jag inte chansa...

7/08/2006 10:24 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Känslan av att vara totalt ensam i världen, är nog en av de mest ödeläggande känslor som finns... Bris är ett bra alternativ, så bra att du tipsar om att de finns.

7/09/2006 8:03 fm  
Anonymous Anonym skrev...

å vad fint att du skrev detta - angeläget och viktigt - tack för det!

7/09/2006 11:11 fm  
Blogger Kristin skrev...

Tack för din kommentar.
Vet inte vad jag ska tycka och tänka.. Kräver inte så mkt, bara ett sms eller ett kort samtal, där de frågar hur det är, hur det har gått. Men det kanske är för mkt begärt i dagens stressade samhälle?
Jag överlever, men jag känner ju mer och mer att jag inte har några kompisar!
Berättade för två till i måndags.. De har inte heller frågat.
Och de är online på min MSN as we speak...

Hoppas det är bra med dig.
Kram, V.B.

7/12/2006 1:26 em  
Blogger Kristin skrev...

Tack för ditt stöd. :)

Just nu så orkar jag inte lägga energi på ngn annan än mig själv. Är riktigt ego - så om de inte orkar eller har tid att ens fråga, då får det vara deras problem! Förr eller senare kommer de få veta att jag är besviken.

Får jag fråga hur du har lagt in din bild i själva "beskrivningsrutan" på din blogg? Jag vill ha min så, men trots jag utbildar mig till webdesigner, så gör detta template mig helt vansinnig...

7/12/2006 7:41 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag minns att jag faktiskt oxå ringt dit som barn en gång el tonåring, kommer inte riktigt ihåg. Men vet att det faktiskt för stunden hjälpte att få prata om det. Nu finns ju internet & man ser att man inte är ensam, men då när internet inte fanns som nu var det mycket mer tystat hur det va att ha en el båda föräldrarna som är alkolister :D

7/15/2006 6:26 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag lider med dom som haft det jobbigt redan som små. Jag kanske har haft "tur", för jag fattade aldrig att vår familj inte var normal, eftersom att i princip alla i min släkt är alkoholister. Mormor, morfar, faster, mamma, pappa, alla drack ju jämt så det var liksom inte något konstigt med slagsmål, fyllecell, grin och gråt, ja det där vanliga. Men nu är jag snart 30 och börjar inse att om soc, som var där ett flertal gånger eftersom att vi barn var ensamma hemma och pappa var i fyllecell och mamma på magpumpning, hade gjort något så hade livet sett liiite annorlunda ut..lite bitter över att jag inte visste om bris..Ursäkta för att jag skrev så mycket!

8/01/2007 10:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home