Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

tisdag, maj 23, 2006

Är jag inte förlåtande nog???

Om någon gör en så illa med handling eller ord att det känns som att man nästan inte ska överleva ... räcker det då med en mening som "Jag ber om ursäkt!" ???

Det gör inte det för mig. Borde det göra det?

Det känns som att det är så enkelt att säga förlåt så ska all den där smärtan man gått igenom bara vara bortblåst...

Är det jag som överdriver? Förstorar min smärta? Om jag känner att det gör så ont att jag inte kan andas, ska jag då må bättre efter "förlåt"?

7 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag har insett att det finns saker som jag inte kan förlåta. Det viktigaste - och kanske svåraste!? - är att kunna förlåta SIG SJÄLV!!
Jag har själv skrivit om just förlåtelse på min sida. Välkommen att ta del av mina tankar!!
~ Lena ~

5/23/2006 9:43 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

ordbankaren - tack för din insikt. NEJ jag blir inte fysiskt slagen. Så kanske jag överdriver...

Men handlingar av min sambo är så sårande och chokande att det faktiskt känns som att jag inte ska överleva choken.

Det är svek, lögner etc... som gör jäkligt ont!

5/23/2006 10:27 em  
Blogger zanza67 skrev...

ett förlåt är ok för mig om jag ser i ögonen att det var viktigt att be om förlåtelse...

5/24/2006 9:49 em  
Blogger N skrev...

Nej det räcker inte - ett förlåt, be om ursäkt är ord. Med ord som inte känns, lever upp till den nyligen negativa handlingen som nyss skedde, är ganska intetsägande. Ett förlåt tröstar inte, ett förlåt lindrar inte ett mönster av upprepande dåliga negativa handlingar eller ord från en annan människa.
*bestämd dag i dag*

5/24/2006 11:21 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vuxenbarn: Eftersom ingen vet vad som hänt mellan er så kan man heller inte ge dig några generella svar/lösningar. Det är mao svårt att avgöra om din partner är rent av taskig och elak, eller om det är du som är lättstött. Nu säger jag det inte för att vara taskig mot dig, men det är alltid svårt att förstå o greppa en situation med knapphändig information.

5/25/2006 12:09 em  
Anonymous Anonym skrev...

När förlåt räcker, det är när man verkligen menar förlåt. När man verkligen menar förlåt, så är det ingenting man gör igen och igen och igen och igen. Ett förlåt betyder ingenting om handlingen upprepas med mening senare.

Men - vad kan man mer göra än att säga förlåt (om det inte är något konkret, som att ha sönder din tröja. Då kan man ju köpa en ny) om man har sårat någon? Köpa kärlek är väl ingen bra idé, så vad ska man göra.

5/30/2006 11:09 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Man ska alltid förlåta, jag tror att du som barn till en alkolist är mer känslig än "vanliga" människor, så är det i alla fall för mig. Jag tror att man tar åt sig mycket mer än många andra, du kanske tar saker personligt medans personen som var dum aldrig ens kunde tro att du skulle ta det så hårt?

5/30/2006 1:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home