Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, juli 24, 2006

Utnyttjad

Enligt farmor har pappa öppet hus, där folk kommer och går som de vill. Dricker, sover och skriker på farmor när hon kommer förbi för att städa, eller hämta pappas tvätt.

Jag blir arg på att pappa låter "polarna" skrika på farmor.

Farmor säger även att de dricker pappas "öl" (jag tror nog det är sprit), äter hans mat, och när han somnat av sitt rus tar de hans pengar.

Vet inte om jag blir arg, eller om jag skäms över att min pappa dricker sig så redlös att andra kan utnyttja honom på detta sätt.

Farmor ber mig att ta tag i det hela. Att jag ska ringa och säga till. (men jag kan inte...)

4 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Det gör ont.... När människor i ens närmsta cirkel far illa...

Till och med när man inte vill vara en del av det hela... Antar att du känner skuld över att din farmor blir förudmjukad och utnytjad även hon....

Kan förstå din frustration... Kan förstå varför du inte ringer... Om du inte vill så gör inte det...

Det finns bara två måsten:
Du måste välja
och
du måste dö.

Det finns i n g a andra måsten...

7/25/2006 9:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag tycker inte att du ska ta tag i det. Du har inget ansvar för vad som händer med honom.

Däremot förstår jag att du skäms. Jag skäms också för min pappa. Du är inte ensam!

7/28/2006 11:33 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Inta fanken ska du "ta tag idet"... det hade varit att kasta pärlor för svinen.

Däremot borde din farmor kasta ut honom.

8/04/2006 8:01 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag tycker inte att du har något ansvar för din pappa..den enda som kan ändra på situationen är din pappa själv..vill inte han sluta så kan ingen tvinga honom..hans mor ska sluta med att städa och greja åt honom och låta sig bli utnyttjad..han bryr sig inte i alla fall.en alkohlist manupulerar sin omgivning. jag har själv varit gift med en alkoholist.du mår ju bara dåligt hela tiden..du måste släppa taget.

8/11/2006 1:02 fm  

Skicka en kommentar

<< Home