Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, augusti 07, 2006

Akut Hjälp för Alkoholist

Kraven kom och övertalade mig. (Trots som ni alla skriver att jag inte har något ansvar)

Åter igen ett samtal från Farmor kl. 20.00 som berättar att pappa varit där så påverkad att han knappt kunde ta sig hem. Han hade sagt att "Jag orkar inte mer och vill till ett behandlingshem". Jag vet inte om det betyder att han inte orkar leva alls längre...så knuten kommer naturligtvis i magen.

Kravet är på mig att fixa det!

Så jag ringer behandlingshemmet - "Nej vi har fullt och det är väntelista. Du får ringa socialen" (Socialen har telefontid 7.30 så då måste jag vänta till i morgon.) ”Eller om det är AKUT får du ringa 112” (Shit hur vet jag om det är AKUT eller inte?)

Så jag ringer 112 och frågar om de kan koppla mig till distriktsläkaren. ”Det här är ett AKUT nummer du har ringt” (Ja, jag är inte dum i huvudet) ”Min pappa håller på att supa ihjäl sig. Är det AKUT?”

Efter 5 samtal, har jag äntligen lyckats få någon att gå förbi och ta en titt på min pappa, för att se vad de kan göra.

Jag grät strömmar mellan samtalen. Första gången jag var på ett Al-Anon möte och sa att ”MIN pappa ÄR alkholist” grät jag också. Nu har det blivit lättare att säga det till dem i gruppen. Men jag märkte nu att för att få AKUT hjälp till en alkoholist måste man även KUNNA säga och förklara detta till HELT främmande människor. SKAMMEN var outhärdlig!

Skriver mer sen…


11 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Du vet, släpp taget och låt gud ta över? Jag tycker det är orättvist att din farmor kräver att du ska vara mamma åt din pappa. Låt henne sköta mammabiten om hon tycker att det behövs en mamma till en vuxen karl, gå på ett möte istället, gå på två. Du förtjänar så mycket mer än det här. Stor kram

8/08/2006 5:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

kanskje du skulle kontakta en psyk avd , ring jouren?? Om han själv vill ha hjälp? Om han är till skada får sig själv / andra
( du tex...) du ska inte behöva ta detta ,du kan inte hjäpa honom) tyvärr!

man kan lägga inn honom på tvångsvård LPT

hoppas det löser sig får dig!
kram M

8/08/2006 5:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

kanskje du skulle kontakta en psyk avd , ring jouren?? Om han själv vill ha hjälp? Om han är till skada får sig själv / andra
( du tex...) du ska inte behöva ta detta ,du kan inte hjäpa honom) tyvärr!

man kan lägga inn honom på tvångsvård LPT

hoppas det löser sig får dig!
kram M

8/08/2006 5:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

Detta skrev du!


Han hade sagt att "Jag orkar inte mer och vill till ett behandlingshem". Jag vet inte om det betyder att han inte orkar leva alls längre...så knuten kommer naturligtvis i magen. Då kan du absolutt få inn han på psyket ,sen kan dom vidare slussa han till behandlings hem! Har han ingen behandlare ? er det första gången han säger han inte orkar?
Stå på dig Ring Jouren sen kan du andas ut o la andra sköta detta!
Lycka till!

8/08/2006 5:40 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det låter hårt, men du kan inte hjälpa honom. Du måste släppa taget för din egen skull. Du måste!

Min pappa är likadan och jag var tvungen att fly för att inte själv gå under.

8/09/2006 10:46 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

Ja, jag har faktiskt inte gått på möten på väldigt länge. Ska gå i helgen! Tack för påminnelsen!

8/09/2006 8:29 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej!
Jag tror att din pappa behöver all kärlek du orkar ge, faktiskt.Orkar du, så ge den genom att säga och visa att hans alkoholism förstör er relation- säg att du älskar honom och att du vill att han ska söka hjälp.Var rak och ärlig och visa att du hela tiden finns där. Troligtvis behöver du själv stöd i denna situation(av psykolog etc.)Det kan kännas skönt att veta att man iallafall försökte...men tänk på att du behöver stöd, för det är svåra saker...

8/22/2008 11:24 em  
Blogger ullis97 skrev...

Du är maktlös ta kontroll på ditt eget liv ...... Du kan inte förändra andra enkelt men jävligt svårt . har en pappa som är alkoholist.....kan inte hjälpa honom.
Sök hjälp
kramar från en som jobbat med detta sen 1994 att försöka tänka på mig själv............

11/10/2008 7:50 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Jag lider av samma uppväxt, snälla ta kontakt du finner min msn på eSlave@gmail.com

1/28/2009 7:54 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej, jag sitter inte i din situation,utan snarare kommer jag hamna i din pappas. Jag har en underbar fru och två härliga döttrar, dessa personer älskar jag mer än mitt liv. Likväl sitter jag här och svarar på din blogg halvfull. Jag vet inte hur många gånger jag sagt att jag skall jag inte dricka men.....
Jag hoppas att jag skall finna mod att söka hjälp, och jag tror att läsa detta kan hjälpa mig. Jag önskar dig all lycka här i livet, hur du än väljer att göra, för det är din rätt! Vad jag menar är som du inte vill höra men ändå är sant, det är inte ditt fel. Ruset lockar somliga av oss

12/01/2009 9:48 em  
Blogger Frank Robinson skrev...

Vårt föreslagna erbjudande för kunder under det nya året är positivt och totalt engagemang, så att arbeta med oss ger dig maximal garanti för att få finansiering för vi har en A + rating i finansiering. Frank Lån Tjänster (FLS) genom åren har varit högt rankad som en av de bästa online-företag med en billigare ränta. Om du är i behov av finansiering, tveka inte att kontakta oss via telefon (+1-713-389-6778) eller E-post: k.frankloans@gmail.com

6/18/2020 2:55 em  

Skicka en kommentar

<< Home