Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

onsdag, augusti 09, 2006

Vem ansvarar för att folk inte super ihjäl sig?

Pratade med socialtanten
”Ja, du vet att det är inte så mycket man kan göra” (Nej, ni vill bara att min pappa ska supa ihjäl sig så han inte är ert problem längre.)

”Vi kan ju ha någon att hälsa på honom titt som tätt så kanske det blir bättre”
(Min pappa har druckit oavbrutet i över 30 år. Allt löser sig nog bara för att ni skickar förbi någon.)

”Vi får väl gå förbi och se hur det är med honom, vi känner ju inte till hans historia”
(För ungefär ett år sedan kollapsade min pappa och åkte ambulans in till sjukhuset. Doktorn sa då att om han fortsatte dricka skulle han dö…det hjälpte ju inte. Socialtanten skulle då se till att det blev LVM, men när pappa hotade med advokater hände inget mer…så någon jäkla journal vet jag att de har över min pappas tillstånd, men det är väl för jobbigt att titta efter!)

Kom igen! Vems ansvar är det egentligen? Min pappa måste ju ha rätt till vård, och det måste ju vara någon som är ansvarig för att se till att han får det?

Jag får bara känslan att ingen bryr sig. Ingen vill ta tag i det. Är det inte därför vi betalar så hög skatt? Det vill bara att han ska supa ihjäl sig så det kan ta fikapaus med kollegorna.

6 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Ifall du inte lste mitt innlägg i gårså har du det här! detta kan du göra!!

du skulle kontakta en psyk avd , ring jouren?? Om han själv vill ha hjälp? Om han är till skada får sig själv / andra
( du tex...) du ska inte behöva ta detta ,du kan inte hjäpa honom) tyvärr!

man kan lägga inn honom på tvångsvård LPT

hoppas det löser sig får dig!
kram M

8/08/2006 5:36 PM


Monica said...
Detta skrev du!


Han hade sagt att "Jag orkar inte mer och vill till ett behandlingshem". Jag vet inte om det betyder att han inte orkar leva alls längre...så knuten kommer naturligtvis i magen. Då kan du absolutt få inn han på psyket ,sen kan dom vidare slussa han till behandlings hem! Har han ingen behandlare ? er det första gången han säger han inte orkar?
Stå på dig Ring Jouren sen kan du andas ut o la andra sköta detta!
Lycka till!

8/08/2006 5:40 PM

8/09/2006 3:20 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

monica - Tack för dina inlägg! Kan man verkligen kontakta psyk? Även om jag förstår att det ligger något psykiskt bakom att man dricker så mycket...finns det liksom ingen tvångsvård för just alkholister?

8/09/2006 8:28 em  
Anonymous Anonym skrev...

Nä, det finns tyvärr inte det, i Sverige sätts den personliga integriten högre. Du kan inte komma i fråga för tvångsvård förrän du är en fara för dig själv eller allmänheten. Därunder faller tyvärr inte dödligt missbruk även om de närstående skriker efter hjälp.
Det du kan göra är att styrka dig själv, du går på al-anon möten om jag förstår det rätt, bra så, men det behövs mer.
Du behöver hjälp att hitta dig själv, som det är nu är du en bricka i ett spel som alkoholisten spelar, du är uppe när han är nere för då efterfrågas din hjälp och du känner att du måste, när han är uppe är han pappa, jag kan ha fel men enligt egen erfarenhet så är det i den här perioden man får de där efterlängtade råden, förfrågningarna om hur livet går och stödet i det som är svårt just nu. Visst sjutton tror man på det! (troligtvis med farmors benägna bistånd o tal om vilken bra människa han är - bara inte spriten ställer till det för honom, och de dåliga kamraterna..)
Så rätt vad det är är det slut, supandet har börjat igen o nästa gång du pratar med honom o blir besviken över att han är en annan så kommer dina förtroenden tillbaka förvanskade till oienkännlighet...
Så ser alkoholism ut, och jag försäkrar dig vännen, det bästa sättet att hjälpa honom på är att hjälpa dig själv.
Kan du så ta med dig Farmor till Al-anon. Så gjorde jag med min pappas sambo som ringde mig för att få hjälp,
Jättekramar / Kärstin

8/09/2006 9:11 em  
Blogger Kristin skrev...

Tycker det är vidrigt att det ska vara såhär. Att man ska se hur ngn verkligen har ihjäl sig själv, och inte kunna göra någonting, utom att förlita sig på vårat "väl fungerande system".

Jag hoppas att det löser sig!
Tycker du ska testa och ringa psyk, om inte annat kanske de har ngt tips åt dig?

Lycka till!

Kramar, V.B.

8/12/2006 12:12 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Tyvär är det inget du kan göra sålänge din pappa inte själv vill ha hjälp, och förvänta dig inte för mycket från svenska skyddsnätet, det är ingen som vill ta ansvar för din pappa och ja dom låter honom hellre bli uteliggare eftersom dom då slipper honom...(har flera bekanta som gått den vägen) så funkar det idag och det är jättekonstigt att du är förvånad över det.. jag fattar inte varför du går på al-anon om du ändå ska dadda din pappa.. släpp honom nångång! och ha ingen kontakt med farmor som verkar dra ner dig i skiten... jag blir förbannad för förut så verkade du vara på rätt väg , du kanske inte märker det själv men du e på ruta 1 igen anser jag. Ta hand om dig. kram

8/12/2006 8:08 em  
Anonymous Anonym skrev...

Förstår inte alla som skriver här... att man ska ringa jouren? och vad fan ska dom säga för att hjälpa en?


det finns ju inga möjligheter att dom anhörig på nått sätt kunna tvinga sin mamma/pappa etc att få vård....

DE ÄR SJUKT!!!!!!!!
socialen visste om att min mamma drack under hela min barndom... och vet ni vad dom gjorde? jag och min syrra fick bo hos en familj i en månad... och ibland kom en kontaktperson förbi nån gång...

10/09/2006 9:10 em  

Skicka en kommentar

<< Home