Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

fredag, februari 24, 2006

Safe Zone Förklaring

Oj vad kul att det blev en liten diskussion på mitt tidigare inlägg. Alltid kul att höra vad andra tycker och upplever. Jag känner dock att jag vill klargöra lite…

Jag begär absolut INTE att min pojkvän ska hantera mig med silkesvantar hela tiden. Han MÅSTE ju få säga och göra exakt som han vill. Självklart har han rätt att vara arg, ledsen, inte ömsint och allt det.

Det jag försökte säga var att jag ibland tar kreativ kritik FÖR personligt och tillslut hör jag inte vad personen försöker säga. Jag tar ”jag gillar inte vad du gör just nu, men let’s solve it” som ”jag vill inte ha dig, kommer lämna dig, och jag älskar inte dig.”

Så detta med Safe Zone behöver bara appliceras vid ”diskussioner” då min partner vill att vi ska LÖSA ett problem och att jag då ska HÖRA vad han försöker säga. Annars tenderar jag ju att inte höra, och då kan vi ALDRIG lösa våra problem.

Det var helt enkelt bara ett förslag på hur jag tror att vi ska kunna nå varandra. Och istället för att alla diskussioner ska sluta med tårar och bråk, så kanske vi kan lösa ett problem tillsammans.

Om vi har ett ”vanligt” bråk då vi är arga, så känner jag naturligtvis likadant och skulle vilja ha en Safe Zone, men jag inser att jag inte kan begära det. Det jag kan begära dock är att han ska försöka förstå att när han säger vissa saker så tolkar jag dem fel (eller på mitt sätt), så att han också tänker sig lite för vad han säger.

Tycker bara att det var så skönt att äntligen se vad jag gör för fel, och varför. Jag tror också att min pojkvän uppskattade att jag talade om detta. För han vill ju att jag ska HÖRA.

Eller?

11 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Om jag hade kommit i den situationen igen, kulle jag säga det rakt ur... Typ: "Nu blev det så där igen... att jag inte hör, för jag är rädd"

Men det är ju jag. För det som är rätt för mig, behöver inte vara rätt för dig.

2/24/2006 4:20 em  
Blogger Herr Planström skrev...

En del saker man bär med sig, kan bli större av bara ett litet oskyldigt skämt, en oskyldig eller klumpigt uttryckt mening. Oftast slutar jag genast lyssna, lägger mig på offerbordet, och kan inte ta missförståndet som något annat än riktigt hemskt.
Jag tror verkligen han vill att du ska HÖRA på honom, men ibland måste han HÖRA på dig oxå.
KRAM

2/24/2006 4:42 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag känner verkligen igen mig i din beskrivning. Och det orsakar också stora problem i min relation. Av någon märklig anledning så är driften att försvara sig när någon kritiserar mig så OERHÖRT stark! Numera försöker jag bita mig i tungan eller kinden och inte gå i svaromål direkt. 7 gånger av 10 går jag dock fortfarande i fällan. Svårt att lära om vid vuxen ålder :/

2/24/2006 6:32 em  
Blogger Nat skrev...

Jag missade debatten, men vad jag inte missar är att du ger dig själv kredit för att du kommer någonstans, det är bra!

Och det låter väl som en bra metod för er.

Jag håller med Lalanda, du gör ett bra jobb!

Kram

2/24/2006 7:34 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har en fråga, kanske är jag helt ute och cyklar men jag måste fråga ändå.
För mig kan det vara så att ibland vill jag bara "prata av mig".
Jag vill berätta hur något känns utan att min partner för den sakens skull behöver lösa mina problem, eller ens våra problem genast och på en gång. Ibland vill jag bara få saker ur mig.
Och ofta kan det bli så att partnern vill "lösa" problemen och känner jag mig lite förringad på nåt konstigt vis. För att han eventuellt kritiserar det jag berättar, eftersom han vill hjälpa till.
Andra gånger kan det vara så att han säger att han inte orkar höra, därför att han tror att jag vill att han ska lösa problemen jag pratar om. Fast det enda jag vill är just att prata om det...
låter det klokt? Jag hoppas jag gör mig förstådd här nu. OK, alltså vad jag vill säga är att: Kan det inte vara så att vi kvinnor generellt sett gärna ventilerar saker UTAN att på en gång vilja lösa problem och männen vill lösa dem fort och då blir det tokigt eftersom en del saker kräver lite mer eftertanke?

Oj, nu känner jag att jag skrivit lite väl långt här igen...säg till om jag krånglar till det...

2/24/2006 8:21 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag tror att jag förstår vad du menar, nu... Intressant med skiljelinjen mellan konstruktiv problemlösning och "vanliga" gräl.

Började fundera på vad vanliga gräl är; kanske handlar mycket om gränssättning?

Verkar som att du har kommit på något bra, egentligen har du satt en gräns utan att gräla dig fram till den. Stiligt.

Förutsätter förstås att din partner lyssnar och tar till sig. Och det verkar han ju göra.

Tack för att du förklarade mer ingående!

2/26/2006 9:51 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

mamselamsen - det är det där jag har svårt för...att visa mig svag och säga att nu blev jag rädd. Jag sätter bara taggarna utåt och måste försvara mig till varje pris. Men nu vet jag det, och kan försöka pö om pö :)

2/27/2006 1:59 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

herr planström - Ja precis samma beteende här! Offerbordet ligger nära till hands :)

2/27/2006 2:00 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

cajun - ja precis det jag skrev som svar till mamsen...måste skydda mig själv till varje pris...

2/27/2006 2:01 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

lalandakid - jag har stött på det där ibland jag med. Om jag tar upp ngt problem med min pojkvän kommer han med helt "kalla" "lösningar" som tex.."Ja men prata med din pappa" "Du får sluta tänka så där"...

Har du sett filmen "When a man loves a woman"?

Där utspelar sig exakt det här...mannen vill "lösa" hennes alkohol problem och tillslut skriker Meg Ryan "I AM NOT YOUR PROBLEM TO FIX!"

2/27/2006 2:03 em  
Blogger schmut skrev...

jag har nog missat hur gammal du är, men ett sätt jag löst det på är att skriva ner exakt vad jag tycker och känner, och låta min partner begrunda det i fred. risken är också att han blir skrämd och tror att han trampar mig på tårna eller är en bully, så då backar han istället. men med brev så lägger vi grunden för diskussionen, korten på bordet.

jag tror att om man fått höra i många år att man inte duger, är för känslig eller något annat, så sätter det sig djupare än man tror.någon lite gubbe som administrerar i känslolivet lägger till det som ett fakta, så att man till slut verkligen tror på det där.

med åren har det blivit lättare. vi har vår problemlösning och den fungerar för oss.

2/27/2006 4:30 em  

Skicka en kommentar

<< Home