Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

onsdag, februari 08, 2006

ONORMAL

Känner mig så himla onormal. Allt med mig är onormalt. Alla runt om mig verkar vara normala, vuxna, ansvarfulla och riktiga människor. Jag är bara fel fel fel.

Mina tankar är inte normala, mitt ältande är inte normalt. När jag frågar mig själv vad JAG vill, vad JAG känner, hur JAG mår, vad som är viktigt för MIG...så kommer inga svar! Jag kan inte agera, bara reagera. När jag bråkar med min pojkvän reagerar jag som en barnunge. Jag skriker, gråter, lyssnar inte, tycker bara synd om mig själv och inser att jag är värdelös.

Jag kan inte hantera den här krisen som en vuxen människa. Jag kan inte agera...jag tar inga beslut, och jag tar inga initiativ. Jag kan inte få mig själv att flytta. Jag kan inte få mig själv att känna vad jag egentligen känner. Kan inte uttrycka mig i ord. Vill att han ska läsa mina tankar, att han ska förstå och se mig, utan att behöva säga något.

Min familj är onormal. Jag orkar inte mer...kan jag inte få vara som NORMALA människor. Kolla bara på detta inlägg...det är inte normalt! Istället för att realistiskt se på saker och ransaka så bygger jag bara upp en hög mur, gräver ner mig, och mår dåligt.

6 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Ibland kan det slå slint i hjärnan, även för de som är normala:-)
Lite svårt att ge tips men...försök att inte tänka och analysera så mycket utan bara att ta det lite lugnare och INTE tänka på vad som är NORMALT:) Lättare sagt än gjort....
Kram i alla fall :)

2/08/2006 3:05 em  
Blogger Nat skrev...

Du är absolut inte ensam om att känna dig onormal. Jag är så knäpp att varje gång jag beter mig som jag tycker är mer normalt, som "andra", blir jag löjligt glad.

Men vi är alla normalt onormala, för vad är egentligen normalt. Vem sätter den normen.

Det handlar inte om att du är onormal, det handlar om att dina egna reaktioner gör dig upprörd.

Jag vet att jag har sagt det förut, du borde få stöd någonstans ifrån.

Du är helt normalt onormal.

Kram

2/08/2006 8:03 em  
Blogger Spökplumpen skrev...

En kram från mig också. Håller med de andra två. Vem är normal egentligen? Jag tycker alla är "monster" bara man skrapar på ytan... Min blogg handlar lite om såna saker, här och var. Hejhej.
http://www.therapeuticpictionary.blogspot.com

2/09/2006 12:39 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

anonymous 2 - jag ska försöka andas, med t.o.m. en sådan enkel sak känns svårt nu.

2/09/2006 3:59 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

inte för intet - på nått sätt vet man att andra också känner sig annorlunda. Men jag vill på något sätt växa upp, bli vuxen, ansvarsfull när det gäller känslor och tankar. Vill inte vara osäker tonåring längre.

tack för dina ord!

2/09/2006 4:00 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vad är normalt? Ingenting är normalt.... Varje individ har sina normer.... Man kan aldrig bli normal....

Mina barn säger ibland (med skratt i rösten) -Mamma, du är inte som andra mammor....

Första gången undrade jag lite försiktigt om det var bra. -Jättebra!!!! Fick jag till svar.

Du är hur normal som helst, men använd dina egna normer ingen annans. Du är på väg, du gör något åt dina känslor och tankar.... Om du inte hade gjort det vore det katastrof. Ibland gör det ont att forska, men när det gör ont så finns det en andlednig. När man tar fram spöken i ljuset exploderar de.... Samma sak med att läka, när man tar fram problemen i dagsljus gör de ont men försvinner.

Om det är någon tröst så är vi många i de onormalas skara.... VÄLDIGT många.....

2/11/2006 10:26 fm  

Skicka en kommentar

<< Home