Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, januari 02, 2006

No More Drama

Ja då har Jul och Nyår passerat...och inte helt utan drama så klart. Även om jag inte bor med min alkoholist, eller firar jul med honom, så blir det ändå ofta lite drama runt den här tiden. Jag vet inte varför...kanske är det bara jag som reagerar starkare, känner mer, och de andra i familjen kanske tycker att allt är lungt.

Allt drama denna jul berode dock inte endast på min medberoende familj, utan sådana där roliga saker som man inte kan förutspå...att kylskåpet ska paja till julen, och att det inte går att hitta ett nytt som passar under 18000 kronor!!! jippie...

(Efter mycket om och men så har vi nu ett nytt och kan äta mat som vanliga människor.)

Eller andra roliga saker som att man blir sjuk dan före Nyårsafton och bara får ligga i sängen och se hur sin uttråkade sambo får fira värdens tråkigaste nyår i soffan!!! Jippie...

Men sen är det ju det där dramat som kommer bara för att vi är vi. Medberoende och anhöriga.

Det började med all den där oron innan jul då mamma inte tror att hon räcker till, eller är bra nog, och börjar osäkert säga saker som "kanske vi inte behöver fira jul i år", "kanske vi struntar i julklappar", "måste vi ha så mycket mat".

På julafton kommer min irritation över att vi inte sitter ner vid ett matbord som vanliga människor och äter julmaten,utan vi sitter framför TVn som vi alltid gjort. Precis så som vi gjorde då, när pappa "diktatorn" bestämde att han skulle se på TV när han åt...så vi följde bara efter för att inte starta ett bråk.
Och bara för att vi inte kan prata som vanliga människor, så vi måste ha en TV att titta och skratta åt, så att vi kan "umgås." Men jag sa inget denna jul, ville bara ha frid och fröjd.

Sen irritationen över att mamma smyg dricker i köket från de lite starkare flaskorna...för att i vardagsrummet bara dricka öl som vi andra. Men jag sa inget denna jul, för jag ville bara ha frid och fröjd.

Detta leder till att mamma börjar det där ältandet...eller frågar om frågor hon frågat för en halvtimme sen, så som "såg ni det där på TV", "har ni tagit mer mat". Det kan driva mig till vansinne...

Sen kommer mer osäkra uttalanden som "Ni kanske ville haft något annat", "jag har ju inte så mycket pengar"...

Sen blir syrran irriterar och börjar tjafsa med mamma...vilket leder till otrevlig stämning.

Då ringer jag mid SOS samtal till sambon och frågar om han inte ska komma och hämta mig snart.

Sen så kommer Drama Nr.1
Mamma börjar hysteriskt gråta i köket. Fick exakt samma känsla i magen som när hon låste in sig på toaletten när vi var små och grät. Usch, trodde jag inte skulle få de där känslorna något mer...
Syrran och jag rusar in i köket och undrar vad som är fel. Det utspelar sig ungefär så här:

VB-Vad är det, varför gråter du?
M- Äh inget.
S- Vad har hänt?
VB- Men säg om det är något som vi gjort.
M - Nej, det är bra. (torkar tårarna) Så, nu är det bra.
VB - Men så kan du ju inte bara säga. Du kan inte börja storgråta och sen inte säga vad som är fel.
M - NEJ!
VB - Men...
M - NEJ!

Syrran börjar nu tycka det är jobbigt. Kommer ihåg att hon hade stora problem med oro och ont i magen när hon var mindre som just berodde på våra föräldrars bråk och skrik. Hon börjar också tycka att det är jobbigt eftersom min sambo är på väg. Återigen det här med att ingen utanför får veta att något är fel. Inte visa oss sårbara för andra.

Men jag bestämde mig då för att inte göra som vanligt och bara vara tyst för att få lugn och frid. Jag har ju faktiskt lärt mig nu att det är bättre att tala ut, att prata om det jobbiga, det blir ju bättre då. Jag kan inte ha gått på alla dessa möten, och skrivit alla dessa inlägg, och sen bara som vanligt köpa mammas "NEJ!"

Så då...

VB - Nä jag tycker det är orättvist att du ska gråta och sen inte säga vad som är fel. Då får ju vi gå hem sen och känna att vi förstört julen och att vi fått dig att gråta. Det är precis det här jag menar att vi aldrig pratar ut. Att vi bara trycker ner. Det har ju lärt mig och syrran att göra precis på samma sätt. Gråta men inte tala om vad som är fel. Vi är ju en familj! Vi borde kunna prata om vad som gör oss ledsna.

(Det var helt sjukt, kände mig som en helt annan människa. Plus att jag faktiskt kände att jag hade "övertaget" på det sätt att jag vågade prata, med stabil ton, och jag kunde säga ifrån.)

Så jag tvingade fram ur henne vad som var fel, och även om hon inte talade klart så tolkade jag det så här:
När hon var yngre åkte hon hem och hälsade på sin familj varje jul. Hennes pappa, som hon såg upp till mer än någon annan och som var den bästa mannen hon kunde tänka sig, kom alltid och hämtade henne på tågstationen. Men så en jul så mötte han henne aspackad! Han hade aldrig druckit förut, och hela mammas illusion antar jag föll i spillror. Hon var pappas lilla flicka och han den ultimata mannen, och så var han bara odräglig. Och detta gör mamma ledsen varje jul.

Nu tror jag hon började gråta för att hon var trött och själv hade druckit lite...då blir man ju lite mer känslosam. Men är det inte lite ironiskt att mamma än idag gråter över något som hände en gång i hennes ungdom, men som mer eller mindre hände varje dag i min? Borde hon inte då förstå exakt hur det måste kännas för mig...

19 Comments:

Blogger Elin i Björken skrev...

Starkt gjort och sagt av dig!

1/03/2006 9:49 em  
Blogger annika skrev...

Håller med.. Det var väldigt bra gjort. Både för dig och din mamma (din syster med för den delen). Kankse din mamma förstår att hon gör samma sak mot er som hänt henne och att det är därför hon var ledsen. Att erkänna sinna misstag kan vara riktigt tufft.

1/03/2006 10:16 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

elin - tack för ditt stöd!

1/04/2006 12:05 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

annika - Du kanske har rätt...jag tror hon känner lite så. Samtidigt vill jag inte att hon ska göra det för hon var ju ett stort stöd för oss när vi gick igenom vår barndom med min alkoholiserade pappa. Det känns som att hon får ta en del skit från både mig och syrran som egentligen borde vara riktad mot min pappa, men det är ju för att hon är i våra liv och det är inte han. Tack för ditt stöd!

1/04/2006 12:08 em  
Anonymous Anonym skrev...

Du skriver sååååå bar men varför har du sådan å ö det gör det sktisvårt att läsa.Eller är dte bar på min dator det blir så?????

1/04/2006 12:25 em  
Anonymous Anonym skrev...

Nu slant jag på mina tangenter såg jag sen ber om ursäkt för detta.Jag vet hur du känner det ,jag har upplevt samma under min uppväxt.Min far var legitimerad alkoholist:allstå högt i samhällsklassen om du förstår

1/04/2006 12:27 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

anonymous - skönt att det inte var fel på min sida :)
Jag tror att min pappas alkohollism också var legitimerad på ett sätt "arbetarklassen".

"Det var självklart att man skulle ta sig några bärs efter jobbet (14.00) och självklart att på fredagen gå till systemet för att köpa sprit inför helgen"

Usch, de där jävla system påsarna som klirrade varje fredag ger en fortfarande knip i magen.

1/04/2006 1:31 em  
Anonymous Anonym skrev...

Wow! Du vågade, du måste känna dig oerhört stolt över dig själv! Vilket moget och friskt agerande, jag är imponerad.
Kram

1/04/2006 9:10 em  
Anonymous Anonym skrev...

Bra jobbat... Du har kommit långt... Själv spenderade jag julen utan ström =) hos min mor.... Eftersom jag fick veta dagen innan julafton att min far skulle vara hos min syster (där det var meningen att vi skulle fira julen jag o min familj.... Vilket innebar att maken och mina barn var hos stora tjocka släkten.... Nä, numer bestämmer jag själv över mina jular.... Jag skiter i alla måsten, jag gör som jag vill.... Vilket inte är lätt i alla lägen... Men jag är nöjd... Alltid något...

1/04/2006 10:33 em  
Anonymous Anonym skrev...

Oj vad jag berördes av din berättelse om er jul..
Lät mycket som den vardag jag hade som barn/ungdom och från och till känner när jag besöker mitt föräldrahem.. usch kalla kårar...
Blev stolt över ditt agerande och precis som du tänkte jag det du skrev som slutord; om hon (din mamma) berördes så av det som hände en gång för länge sedan så mycket borde hon se behovet i sina barn som upplevt och fortf upplever det i sin vardag kanske varje dag, att prata att finnas där..om inte för sig själv som för sina barn..framtiden.
Jag är stärkt av ditt mod /Anna

1/05/2006 10:09 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

adrenalin - tack. På något sätt kunde jag stå utanför det hela känslomässigt. Förutom att jag först fick så där ont i magen, så blev jag sen stark och det kändes faktiskt bra.
Kram

1/05/2006 1:22 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

leina - usch dessa uppslitna familjesituationer, vad ska man vara på julen???!!! undrar vad som händer när jag får barn, vart ska vi vara då...
Då kanske jag kan göra som du och ha min egen jul.
God fortsättning på dig.

1/05/2006 1:25 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

Anna - tack för ditt stöd. Skönt att höra att man inte är ensammen, att man inte är den enda som har en sjuk familj.

Kanske min mamma har så mycket själv att bearbeta att hon inte är öppen för att se våra behov? Jag känner att nu när jag börjat arbeta med mig själv så kan jag hjälpa andra mer än förrut...

tack för att du hjälper mig att bli frisk!
Kram

1/05/2006 1:30 em  
Anonymous Anonym skrev...

Dina å ä ö blir fortfarande konstiga är det bara jag som har så?????

1/05/2006 1:54 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

anonymous - jag tror det...skumt...

1/05/2006 2:35 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det är oerhört svåra saker detta. Jag har själv upplevt ett och annat och gör allt idag för att inte gå i samma hjulspår, men ibland är det skittufft.

Att läsa om ditt julminne är jobbigt, samtidigt som det gör mig glad att du kan och vågar bryta mönster.

Det är sådana här bloggar som gör att man tänker till och själv kommer framåt. Du får oss läsare att vakna upp, åtminstone så gör jag det i alla fall.

1/09/2006 4:42 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

ordbankaren - tack för ditt inlägg. Jag hoppas att jag kan bryta de mönster jag upp till nu följt...vill vara en frisk människa som inte för över de här sjuka beteendena på min framtida familj.

1/10/2006 4:33 em  
Anonymous Anonym skrev...

Din mamma beter sig väldigt omoget. Och framför allt du får ta mamma-rollen och fråga hur HON mår och varför hon mår så. Du är hennes barn.

Hur hon mår ska hon inte lasta sina barn med på det där ganska överdrivna sättet. Behöver hon prata med någon borde hon prata med en väninna eller ännu hellre en psykolog.

Jag tycker synd om dig som måste spela mamma-rollen gentemot din mamma. Kram kram

6/12/2008 6:41 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det här är förstås ett gammalt inlägg, men om du skulle komma tillbaka vill jag bara säga att jag känner igen mig så väl. Det känns skönt att läsa det du skriver.

7/24/2008 10:16 em  

Skicka en kommentar

<< Home