Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

tisdag, november 22, 2005

Vad Är Väl Ett Tryggt Hem?

Var idag och fikade med en barndomskompis, som känner mig utan och innan...nästan...hon vet i alla fall min historia. Själv är hon uppvuxen i den där PERFEKTA familjen. Familjen med två gifta föräldrar som är varma och glada med två väluppfostrade döttrar. Radhus i förorten, landställe och Volvo...ja ni vet.

Jag önskade ibland när jag var yngre att jag hade hennes familj som min. En pappa som var och tittade på matcher, stöttade, busade, och som gav en massa kärlek. En familj som åt middag vid ett middagsbord och som åkte till landet på helgen.

Jag har alltid sagt att jag på ett sätt är glad över min historia för den har gjort mig stark på ett sätt. Jag tvingades att inse vissa saker, och jag lärde mig att kämpa hårt för det jag ville. Kanske viktigast insåg jag att det bara var jag själv som kunde ta mig ur situationen.

Även om jag känner så, så har jag ju ändå alltid önskat att jag fick den där lugna, trygga uppväxten. Att jag fick vara naiv och barn lite längre.

Min kompis och andra sidan fick det. Hon kände sig trygg i sin familj, hade aldrig några krav på sig att bli vuxen och hon visste att hennes familj skulle vara där för henne vad hon än bestämmde sig för att göra här i livet. Hon kände heller ingen stress över att ta sig ur situationen.

Vi pratade idag om våra uppväxter och livet vi lever idag, och då kom det fram att hon inte alls kände att hennes trygga familjesituation som barn bara resulterat i positiva saker. Hon känner sig ofta rädd inför nya saker och önskade att hennes föräldrar kunde ha pushat henne lite mer. Hon kände även att eftersom vad hon än gjorde var det OK med föräldrarna fick hon ingen press att prestera bättre, därför insåg hon nu att hon inte tog några risker.
Hon avundades tex mig att jag tagit stora kliv för att lämna det gamla, och att jag vågade så mycket. Det förvånade mig...

2 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Hej Vuxet Barn,

Nu har jag läst hela din blogg och det vänder sig i magen på mig. Jag känner igen mig usch! Men jag har ALDRIG talat offentligt om det.

Däremot har jag börjat ta hand om mig själv, så mycket jag kan med tanke på vad livet har gett mig.
Och kanske just på grund av vad livet gett mig och lär mig.

Har du läst "Flodhästen i vardagsrummet" (av Tommy Hellsten)?
Om inte, läs den, men var förberedd på att den boken gör mycket ont.
Kram på dig

11/22/2005 5:40 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

Lalandakid,

Tack för ditt inlägg! Jag har heller aldrig tidigare talat offentligt om detta. Men OJ vad skönt att få ur sig allt!

Tack för boktipset...kanske spar den till sommaren, då vintermörkret redan gör en deppig.

Stå på dig du med, och hör gärna av dig igen...kanske lite ventilation kan hjälpa dig med...
Kram
VuxetBarn

11/24/2005 4:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home