Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

onsdag, oktober 26, 2005

Inte en bra tid

Vuxna Barn
Vi var ute och åkte idag när vi såg ett gäng kids runt 11 år. Jag fick bara en känsla att "Gud vad skönt att inte vara i den där åldern igen." Man hade ingen kontroll över sitt eget liv, man var fast i den familjesituation, vänner, hemstad etc man hade.

Min sambo svarade att han inte alls kände så, utan att det var en tid som bara var kul för honom. Inget ansvar, inga tider att passa, maten klar när man kom hem, mycket fritid etc...

Usch jag känner precis tvärt om! Allt hängde tungt på mina axlar, kunde inte slappna av i någon situation, inte ens med vänner. Jag grät och var så olycklig då och under tonåren. Har jag blivit berövad min barndom?

Jag var så stressad hela tiden...vad som helst kunde hända. Mina kompisar kunde se min pappa dyng rak i Centrum, han kunde komma full till skolan, träningen. Grannarna kunde höra bråken. Eller ännu värre båda föräldrar fulla, bråkandes med en gråtande syster...och jag själv gråtandes till sömns med kudden över huvudet. Jag önskade mig bort där ifrån till en annan familj.

Jag känner att den tiden från jag flyttade hemifrån, skaffade mitt eget liv, är då jag riktigt börjat leva. Jag har känt mig mycket gladare, lyckligare och friare. Alla de ansvar man har idag, som jobb, räkningar etc kan jag i alla fall själv kontrollera.

5 Comments:

Blogger enAnnan skrev...

Det kunde vara min barndom du pratade om där...
Du och jag har samma erfarenheter.

Kram

10/28/2005 5:55 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vet du vad. Jag håller fullständigt med.

10/31/2005 5:23 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

enannan - det är på något sätt skönt och veta att man inte är ensammen...

fröken nilsson - bra, då är jag inte helt tokig :)

11/06/2005 2:43 em  
Anonymous Anonym skrev...

Shop online today. Forget driving to the mall when you can just click the mouse and order from your favorite store. No traffic to deal with

1/18/2006 1:18 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag har aldrig mått bättre än nu och i år blir jag 35 gammal. Jag vill precis som du för allt i världen inte tillbaka till min barndom där jag tassade på tå, läste av alla känslor när jag kom innanför dörren utan att ens ha sett pappa och vilket humör och stadium han var i. Det är skönt med ett eget liv, men det tar tid att känna sig hemma, slå ned sina rötter och få ro...

6/13/2009 8:48 em  

Skicka en kommentar

<< Home