Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

tisdag, oktober 11, 2005

1. Träffarna

Min pappa flyttade ut första gången när jag var 9, sen kom han tillbaks en period när jag var 11-12 år. Min pappa hade vid det här laget slutat arbetat, fått förtidspensionering för en ryggskada, och var en fullbordad alkoholist. Innan vi fyllt 13 så fick vi ju inte bestämma själva vart vi ville bo, så vi skulle bo varannan helg hos pappa. Jag tror han propsade på detta.

Kommer ihåg känslan av att komma till en främande lägenhet, främande ort, där vi bara kände pappa. Det var läskigt att inte ha någon "säkerhetslina" i närheten. Inga grannar, kompisar, eller mamma...bara pappa.


Eftersom jag var ett par år äldre än min syster kände jag mig väldigt ansvarig att ta hand om henne också när vi var hos pappa. Jag hade studerat tunnelbanestationerna och visste hur vi skulle kunna ta oss hem om det krisade. Jag lyssnade efter klirrande flaskor i påsar, öppnade kylskåpet för att se om det fanns frukost till morgonen, och sov med ett öga öppet.

Det urartade efter några månader eftersom vi ständigt grinandes ringde mamma på telefonen och skrek att vi ville hem för att pappa satt full med en massa gubbar i köket, och det var väl både alkohol och droger med i bilden. Min farbror kom till slut och hämtade oss en gång, och det bestämdes att vi inte skulle bo hos pappa något mer.

Vi fortsatte ju dock att träffa honom vid flera tillfällen. Vi gick och åt eller gjorde andra "trevliga" saker ihop. Jag gissar att 9 av 10 gånger så var han påverkad eller redlöst full. Det hade väl kanske att göra med att han skulle träffa oss, och det var jobbigt för honom att göra det nykter.

Det var alltid oro i kroppen när vi skulle träffa honom. Jag kommer ihåg att jag var rädd att vi skulle träffa någon vi kände, att han skulle ramla, skrika högt, inte ha pengar till tunnelbanan så vi inte kunde komma hem igen etc.


Usch denna ständiga stress...jag får ont i magen bara jag tänker på det. Skönt att jag idag inte behöver träffa honom om jag inte vill. Det kunde jag inte då...

6 Comments:

Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Kommer du ihåg ljudet av när en spritflaska öppnades. "Kliick"!

10/11/2005 8:47 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

Usch...precis! Rysningar!!! Eller när "bärsen" öppnades..."pschhh"

10/11/2005 9:59 em  
Blogger Lyckliga Grodan skrev...

eller lukten av minttabletter i munnen... med spritlukt som sipprade ut...

10/11/2005 10:28 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

eller överdrivet mycket parfym som de tror ska dölja spritlukten, men bara gör det ännu mer uppenbart.

10/11/2005 10:38 em  
Anonymous Anonym skrev...

Eller "... jag har ätit vitlök ..." som en förklaring till den dåliga andedräkten dagen efter /Tina

10/14/2005 12:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hejsan!! jag känner igen mig massor i vad du gått igenom, jag har också en pappa som är alkoholist (nykter alkoholist sedan ett halvår tebax) och en lillebror som man kännt ansvar att ta hand om osv... ingen lek att vara ett vuxet barn, och det är sjukt jobbigt med relationer och att folk inte förstår hur det kan vara jobbigt... det är såååå jobbigt!! Att aldrig veta hur kvällen/natten slutar, att inte veta om han lever på morgonen, vara rädd att man itne vaknar när han kräks eller nåt, ifall han kvävs.... allt sånt + alla karaktärsdrag som man fått pga detta är inte alls roligt!! Jag lägger din blogg i favouriter!!!!

11/08/2007 2:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home