Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

fredag, september 23, 2005

Al-Anon Familjegrupper

Det finns ett jätte bra program som jag hittat för alla vuxna barn och anhöriga till alkoholister som heter Al-Anon. Jag länkar även till dem på min sida. På deras webbsida kan du hitta möten som man kan gå på helt anonymt och bara lyssna eller dela med sig. Om något av nedanstående passar in på dig, så rekommenderar jag det varmt.

  1. Söker du ideligen uppskattning och godkännande?
  2. Har du svårt att se dina egna förtjänster?
  3. Är du rädd för kritik?
  4. Pressar du dig själv för hårt?
  5. Har du haft problem med något eget tvångsmässigt beteende?
  6. Är du perfektionist?
  7. Känner du dig ängslig när allt går bra för dig, och räknar du ständigt med att problem ska dyka upp?
  8. Upplever du livet mer intensivt mitt i en kris?
  9. Känner du fortfarande ansvar för andra precis som du kände ansvar för alkoholmissbrukaren i ditt liv?
  10. Har du lätt att bry dig om andra men svårt att bry dig om dig själv?
  11. Isolerar du dig från andra människor?
  12. Reagerar du med ängslan på auktoritära och arga personer?
  13. Känner du dig utnyttjad av andra människor och av samhället i allmänhet?
  14. Har du problem med intima förhållanden?
  15. Förväxlar du medömkan med kärlek, så som du gjorde när det gällde alkoholmissbrukaren?
  16. Drar du till dig och dras du till människor som tenderar att ha ett tvångsmässigt beteende?
  17. Klamrar du dig fast vid förhållanden därför att du är rädd för att vara ensam?
  18. Misstror du ofta dina egna och andras känslor?
  19. Tycker du det är svårt att uttrycka känslor?
  20. Tror du att en förälders alkoholmissbruk kan ha påverkat dig?

1 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag gillar egentligen idén med Al-Anon. Men jag var där en gång och det vara bara obehagligt. Destruktiva, energikrävande människor som aldrig kom vidare och drog ned varandra. Man försökte ersätta tomrummet vi som var där hade med Gud, och det tycker jag var märkligt. Alla kan inte relatera till Gud, och jag är en av dem. Jag blev bortskrämd efter första besöket och kommer aldrig mer gå dit.

9/01/2007 4:41 fm  

Skicka en kommentar

<< Home