Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

tisdag, september 20, 2005

Alkoholism är en sjukdom

I Minnesota i USA uttalades på allvar för första gången att alkoholism är en sjukdom. Detta hände på 1950-talet.
Alkoholism/beroende går inte att bota, men man är behandlingsbar. En av de effektivaste behandlingsformerna finns i program utgivna av bl a AA (Anonyma Alkoholister). Programmet ”De tolv stegen” inbegriper de medberoende, oftast familjen, ibland även arbetskamrater och chefer.
De har också bidragit till att några människor känt igen sig i sin barnrelation, de är barn till en missbrukande far eller mor eller bådadera. Medberoendets våndor har hos många, många människor blivit en del av det kollektiva minnet i en tid där vi strävar efter personlig lycka och goda relationer till föräldrar, partners, chefer och arbetskamrater. Även medberoendet är behandlingsbart.

Mina egna tankar
Det är först idag som jag faktiskt inser att min pappa är sjuk. Att han inte kan ta sig ur alkoholismen utan hjälp. Innan var jag bara förbannad på honom att han valde spriten. Jag kunde inte förstå varför han inte bara slutade. Varför var han tvungen att dricka så mycket?

Jag tror att många anhöriga till alkoholister är just arga. Vi inser kanske inte till fullo att det faktiskt är en sjukdom. Men man tycker ju att de som forksat i detta, läkare och staten borde veta bättre.

Om det stod klart redan på 50-talet att alkoholism är en sjukdom, hur kommer det sig då att så många får gå omkring och vara alkoholister utan att något görs? Min egen pappa tex förtidspensionerades när han var runt 40 år. Han förtidspensionerades för någon ryggskada, men som seriöst inte var så alvarlig som hand beroende. Jag är helt säker på att han skulle ha kunnat arbeta idag om han fått behandling för sitt beroende när han var 36 istället för att pensioneras vid 40.

Vilket slöseri på pengar och människoliv. Nu 15 år senare finns det ingen mening med min pappas liv. Det finns inget annan anledning än drickandet för honom att gå upp på morgonen. Så har han inte blivit erbjuden hjälp? Jo visst...läs mitt nästa inlägg...

3 Comments:

Blogger vuxetbarn skrev...

Tack för ditt inlägg!

Jo visst, du har rätt på ett sätt. De är ju ANSVARIGA. Men är inte alla alkoholister barn, osäkra och helt handlingsförlamade...eller min pappa i alla fall?

En "normal" människa som får cancer söker nog ofta hjälp för att de vet att de är faktiskt en sjukdom, och om jag går till läkaren blir jag botad. Är inte helt säker på att alkoholisten känner så.

Men du har rätt i att jag måste få vara arg. Jag börjar lära mig det nu. Har som typiskt vuxet barn tryckt ner alla känslor. Har tex aldrig konfronterat honom. Jag är ARG!

9/28/2005 1:24 em  
Anonymous Anonym skrev...

Missbruk är ett aktivt val. Spriten ploppar inte in i käften genom ren magi, utan det kräver en fysisk handling att aktivt lyfta glaset och dricka.

Att kalla alkoholism för en sjukdom är att befria alkoholisten från sitt ansvar.

5/27/2007 1:08 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Här har vi likheter du och jag, min pappa förtidspensionerades också, pga arbetsskada. men min pappa visste att hans alkoholmissbruk skulle eskalera om har blev det och valde att arbeta halvtid. I hans perspektiv var han inte alkoholist om han arbetade...
Tack för ditt inlägg och ledtrådar till mig i mitt liv...

6/13/2009 8:40 em  

Skicka en kommentar

<< Home