Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, oktober 03, 2005

Borde jag också Skratta?

Jag och min sambo var över hos min mamma en dag, och min syster kom också förbi på en fika. Det var jätte trevligt, och vi pratade om allt möjligt. Lite ovanligt faktiskt...min sambo brukar alltid säga att det är så konstigt att ni inte pratar i din familj. Att ni inte frågar hur varandras liv går etc. Det är så vi alltid varit. Vi kör vår tuffa jargong med varandra, retas lite och tävlar...och det är som en tyst överrenskommelse att det betyder JAG ÄLSKAR DIG.

Jag nämnde då att pappa ringt mig. Konversationen såg typ ut så här:

Jag: Pappa ringde mig i morse.
M: Nykter säkert?

S: Han ringde mig med.
M: Konstigt att han inte slutar. Det är klart han har ju drukit sen han var 15.

Sen drog min syster någon historia från förr om hur han gjort något roligt på fyllan. Detta ledde till att vi börjar ta upp saker som han gjort. Min sambo står bara tyst och lyssnar.

M: Ja, vems julklappar var det som han slängde upp i skogen i snön den där julen han var på fyllan?
Jag: Det var mina.

Mamma och syrran garvar.

M: Ja det är ju helt sjukt. Sen slängde han ju en av er upp i våningssängen också så ni flög in i väggen. Kommer ni ihåg det?
Jag: Mmmm...det var jag.

Mamma och syrran småler. Min sambo börjar se lätt chokad ut.

M: Ja fy fan, vilken trevlig pappa ni haft. Kommer ihåg också hur han blev helt galen när du (jag) inte vågade åka ner för slalombacken. Han tog dina skidor och slängde dem åt helvete.

Mer skratt. Just då känner jag bara Borde Jag Också Skratta Åt Detta? Är detta så sorgligt att vi borde skratta åt det? Jag skrattade inte, och det gjorde inte min sambo heller. Och jag kännde bara att jag vill inte ha den här disskutionen framför honom. Visa honom hur sjuk min familj är.

När vi träffar hans familj sitter vi inte direkt och pratar om hur han blev slängd in i väggen när han var liten.

Men jag har ju som sagt svårt att kritisera min egen familj, för jag är ju också som dem, lika tuff, och jag ser ju varför vi är som vi är. Jag skulle bara göra dem ledsna och de har det säker ännu jobbigare än mej, efter som de ännu inte kan se hur påverkade vi alla är.


Efteråt skäms jag bara inför min sambo. Han börjar kritisera min familj och jag känner det som ett påhopp på mig. Igen känner jag att deras beteende reflekterar på mig. Att jag inte kan bidra till vårt förhållande med en sund familj. Jag känner mig värdelös som partner!

10 Comments:

Blogger Lyckliga Grodan skrev...

att skämta om det som har hänt är på ett sätt att berätta att ni alla vet vad som egentligen hände.. det vore värre om ni inte pratade alls om det....
jag säger inte att det är normalt.. men det är bättre än att inte säga något alls...

10/03/2005 3:40 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Nä, Jag tycker att din sambo reagerade helt normalt. För det du berättade om ÄR faktikst inte OK!
Ja, man kan skratta åt det... men inte fasen var det kul när det hände.

10/03/2005 9:34 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Skäms inte!!! Det som hänt i din familj, kan inte du rå för. Men du kan bestämma vad som ska hända nu och framåt. Om du bara visste vad denna familjen varit med om... men vi tagit oss genom det, och kan prata om det (utan att behöva skratta åt gräsligheterna) Det får helst inte hända igen... men man vet aldrig... en dag i taget!

10/03/2005 9:38 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Det han säger kanske är värt att lyssna på.(Nu kanske han sa det på ett taskigt sätt) Inte som kritik... utan verkligen reflektera över det... och sen ställa frågor om vad han menar. Vi medberoende är dj...ligt "sjuka", knäppa, tänker "fel, reagerar "fel". Jag har ofta pratat (utanför Alanon) med s.k. friska människor och bett de vara brutalt raka mot mig, när jag flippar ur.

Men det är min sätt att se på det. Det betyder inte att det är rätt för dig.

Min man kritiserar ibland min släkt... och det värsta är att jag ibland måste hålla med honom.

10/04/2005 12:31 em  
Blogger Lyckliga Grodan skrev...

relationer i missbrukarfamiljer är INTE normala, per definition, och det gäller ju alla som är i familjen oavsett om man är den som missbrukar eller om man är medberoende. Så jag tror att pojkvännen har rätt, även om det är tufft att höra..
det är ett led i sitt eget tillfrisknande att faktiskt se att det inte är normalt i sin egen familj...

10/04/2005 4:44 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag kunde inte låta bli att kolla in på din blogg. Känner igen allt du skriver om. Jag har varit på den tillfrisknande banan sedan 15 år. Det har tagit tid att få tillbaka mitt självförtroende och känna att livet är till för mej. I början läste jag mycket om alkoholism - en sjukdom. En av de första böckerna var "Kvinnor som älskar för mycket" av Robin Noorwood (ej Alanon-litteratur). Den fick jag läsa i små portioner för jag blev så himla arg.

Försök förstå de 12 stegen - de betyder så himla mycket för ens egen utveckling. /Tina - medberoende i 24 år

10/04/2005 4:54 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Har du ingen mail...skriver hellre där. Min mail hittar du på min introduktionssida.

Hon (Tina) under min kommentar är min syrra... om du undrar. =)

10/04/2005 5:01 em  
Anonymous Anonym skrev...

Helt korrekt - vi är systrar.
Man kan ju undra varför 2 stronga kvinnor hamnade i samma fälla!? / Tina

10/04/2005 5:42 em  
Anonymous Anonym skrev...

Du, skrattet är ett sätt att prata om det. Det är alldeles för känsligt för att prata om det, därför är det enda man vågar göra är att skämta bort det..

10/05/2005 12:44 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Jag hittade din blogg för rätt länge sedan, men har inte riktigt haft ro att läsa den ordentligt förrän nu.

Jag är själv uppvuxen med en far som var alkoholist. Han är död nu - dog genom självmord när jag var 13 - och för mig känns det som att jag "tagit mig igenom" allt. Jag har aldrig gått på ett Al-Anon-möte i hela mitt liv, till skillnad från min mor, som gjorde det regelbundet under flera års tid. Däremot har jag gått hos en fantastisk familjeterapeut/psykolog, och det gör jag fortfarande, även om det numera är långt mellan gångerna.

Angående detta att skratta åt saker... Jag/vi kan också skratta oss tårögda åt vissa supersjuka händelser nu. Jag tror det beror på flera saker. Dels har vi distans till det - vi har liksom "kommit ut på andra sidan" - och dels kan vi inse hur sjukt det egentligen var. Då blir det komiskt på något sätt. Men folk "utifrån" skulle nog tycka att vi är konstiga som kan skratta åt det...!

2/11/2007 12:13 em  

Skicka en kommentar

<< Home