Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

lördag, september 24, 2005

Jag fick aldrig lära mig hur man ger

I min familj var det aldrig någon som talade om för en att man gjorde något bra. Det var inte heller så att de sa att man var dålig, det var bara blankt. Ingen av mina föräldrar brydde sig direkt om hur det gick för mig och min syster i skolan. Det är tur att jag är en person som måste prestera hela tiden, annars vet jag inte hur min utbildning sett ut i dag.

Min syster har inte samma intresse av skolan som jag och tog sig igenom grund- och gymnasieskolan som en godkänd student. Men det fanns inga krav på oss att vara bättre.

Jag var väldigt engagerad i sport, och vann allt som gick att vinna. Jag vet att mina föräldrar tyckte att jag var duktig, men de uttalade aldrig de orden. De uttalade inte heller hur mycket de älskade mig, vad de tyckte om mig som person, vad de uppskattade i mig.

Jag blev därför som en torr svamp som törstade efter lovord, behov av att göra bra ifrån mig och bli omtyckt.
När jag var 17 år träffade jag sedan min nuvarande sambo. Han kom också från ett splittrat hem men inte med samma emotionella problem. Han har alltid talat om för mig hur bra jag är och han har alltid trott på mig. Det var han som fick mig att inse att jag kunde mer och var minst lika bra som alla andra. Det var bland annat han som fick mig att utbilda mig till civilekonom.

Och jag sög ur honom allt han hade att ge. Mitt självförtroende gick från att vara så lågt ner det kan vara till att bli riktigt bra. Det som hände dock var att han gav och jag tog. Jag gav inte tillbaka. Med det menar jag inte att jag var elak och utnyttjade honom, utan att jag gav aldrig beröm eller uppskattning tillbaks. Som många andra vuxna barn är jag otroligt lojal, och jag skulle aldrig svika honom men jag gav inte honom det han behövde höra. Detta resulterade i att han blev den torra svamp jag var innan jag träffade honom. Jag tycker att han gör jätte bra saker och jag älskar honom hur mycket som helst, men jag kan inte förmå mig att formulera de orden. Det känns bara löjligt!

Jag vet att detta kanske låter konstigt, men jag tror att jag aldrig fick lära mig när jag var liten hur man ger kärlek och uppskattning. Så varför fixar jag inte bara det nu när jag vet att det är ett problem?

Tro mig, jag försöker. Varje dag försöker jag att visa uppskattning, och det är jätte enkelt när det gäller att ställa upp, fixa saker, och ge närhet. Men jag kan inte med uttalade ord tala om för honom att jag uppskattar något han gjort. I skrift går det. Jag kan skriva brev och dikter till honom, men inte säga det till honom.

Varför känns det löjligt? Jag tror att det kan vara för att när folk säger till mig att jag gör något bra eller när de säger att de uppskattar mig som vän så kan jag inte ta åt mig det. Jag tänker alltid att det var väl inget, det där kan vem som helst göra.

Min oförmåga att ge mig själv beröm, och älska mig själv gör mig oförmögen att ge det till andra.

10 Comments:

Blogger vuxetbarn skrev...

Tack! Kul att du läste. Det är så skönt att få skriva av sig och få feedback från sådana som du. Det hjälper en att gå vidare och gräva djupare :)

-- Vuxetbarn

9/28/2005 1:14 em  
Anonymous Anonym skrev...

Angående ditt svar i min blogg.
Djävulen har nog ganska många i sitt garn. :) För vår del är det ju en övergående fas men det är det förhoppningsvis i företagandet också!

9/28/2005 2:39 em  
Anonymous Anonym skrev...

Vet du, jag läser en väldigt bra bok just nu, av Alice Miller.

Det är en omarbetad och utökad version av "Det självutplånande barnet" från 2001, som finns i pocket.

Jag tror du också skulle tycka den är väldigt intressant. Bara ett tips! :)

Jag har själv tänkte mycket på beröm och uppmuntran, men nu har jag ändrat min syn på det och ger gärna sådant till människor.

Jag har haft en liknande uppväxt som du men inte med alkohol inblandat. Mina föräldrar påpekade bara det negativa de såg hos mig, och inte det positiva.

När jag blev äldre kändes det som om bara de som är överlägsna och som verkligen KAN sina saker kan ge beröm eller kritik. Vet man inte bättre än den man tänker berömm så har man ju inte fakta nog för det, liksom. Så kände jag väldigt länge. Jag kände mig inte bra nog att kunna ge beröm.

Men sedan har jag ändrat attityd genom att jobba med mina tankar. Jag tänker nu att beröm är något som utgår från var och en, något personligt som inte har med kunnande att göra utan bara med hur den som ger berömmet uppfattar hjälpen eller vad det nu är.

Sorry för min långa kommentar!

9/28/2005 8:48 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

Zorm, tack för ditt långa inlägg på min sida!!!

Jag har faktiskt läst en bok av Alice Miller på engelska "The Drama of the Gifted Child", undrar om det är samma?

Den är i alla fall också väldgit bra och insiktsfull. Hjälpte mig att se att det inte bara var min alkoholiserade pappa jag var arg på utan även min medberoende mamma.

Jag tror att våra mödrar är rädda för oss för de just tror att vi ska kritisera dem för barndommen, men även för att de var dåliga föräldrar.

Jag finner att jag kan ge beröm till folk som jag anser mig "högre" än. Men inte till folk som är på min nivå, eller som gjort samma saker som jag. Är det för att jag inte kan ge mig själv beröm??? Hmmm...

--Vuxetbarn

10/01/2005 6:58 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jamen då känner du precis som jag gjorde när det gäller att ge beröm till andra.

Försök att tänka på att berömmet inte har med faktiska kunskaper eller erfarenheter att göra, utan med VILJAN att ge beröm. Och med GLÄDJEN att visa sin uppskattning.

Beröm är ett individuellt och personligt sätt att visa uppskattning på. INTE ett sätt att visa den man berömmer att man själv inser precis hela problematiken och tycker att han eller hon är duktig nog att få beröm bara på grund av det.

Om du tycker om vad någon har gjort, så tycker du om det. Oavsett erfarenheter som du eller den personen har.

Så ser de flesta människorna på det här med beröm, till skillnad från hur vi har sett det, har jag märkt.

Prova att börja ge beröm till människor som är mer erfarna än du, och du ska se att de uppskattar det! De förstår att du helt enkelt tycker om vad de har gjort. :)

10/02/2005 10:00 em  
Anonymous Anonym skrev...

Dina ord skulle kunna vara mina.
Jag är också uppväxt i en nollställd familj. Ingenting värderades åt endera håll. Jag tolkade det som att jag gjorde fel eller inte dög. Har förstått det nu, att det är så barn gör.
Får man inte höra att man är bra så tolkar man det automatiskt som att man inte är bra.

Jag har också svårt för att både ta emot och ge beröm.
Har samma fåniga, besvärliga känsla som du.
Känslan av att inte duga sitter starkt rotad i mej.
Den har blivit starkare sen jag blev ensamstående.

Jag tycker du är stark som börjat jobbat med dej själv - både här i bloggen och på Al-anon.
Önskar dej lycka till!
/Mira

10/03/2005 3:38 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Hejsan.
Sitter på nätet och kolla runt, då jag själv är ett vuxet barn.
Har släpat runt på vetskapen flera år, det tog lååååång tid för mig att förstå att min förälders beroende (periodvis) har gjort mig till det nervvrak jag är. Var som ett slag i ansiktet att få se listan från ALANON.. "Det här är ju jag".. Alla dessa problem jag har trott har kommit från OLIKA saker, bottnar eg i ett.. Det är skrämmande hur det kan bli. Och ännu mer skrämmande - kan jag ta mig ur det här utan att förstöra alla mina relationer? :/

Kämpa på.. Kram, Kristin.

6/18/2006 5:25 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej! Intressant läsning. Själv är jag ett vuxet barn. Känner så väl igen mig själv i det du skrev. Att man har svårt att ge andra beröm och kärlek. Och samttidigt är det svårt att ta emot beröm och kärlek.

9/12/2006 2:02 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej.
Jag har precis läst din text och jag kan säga att vi har liknande barndom. Min mor har varit alkoholist hela mitt liv, och även om jag har en stor familj med tre systrar och pappa, så har jag aldrig heller känt riktig kärlek förrän i mitt vuxna liv. Jag blir själv lite chockad nu för nu när jag tänker efter så har mina föräldrar aldrig sagt att dom älskar mig, inte när jag varit tillräckligt gammal i alla fall för att kunna komma ihåg. Jag kan säga att det känns bra att se vart jag står idag, jag pluggar till civilekonom, har en underbar pojkvän och sambo, har bra kontakt med alla mina systrar och deras respektive, och alla vi syskon har vuxit upp till bra människor, vi har aldrig haft något problem med varken alkohol eller någonting annat. Jag älskar mina systrar så oändligt mycket, men även, även om jag tycker om dem så mycket så kan jag inte säga det till dem, orden fastnar på vägen och man får inte fram ett ljud.
Någonting annat som jag har svårt att säga, det är att tacka. Min pojkvän förstår inte hur jag kan tycka att det är så svårt, men jag kan bara inte, mina föräldrar tackade aldrig mig när jag gjorde bra ifrån mig... dom visste ju inte ens hur de gick för mig i skolan, i mina ögon brydde dom sig inte.

Även om jag önskar att jag skulle haft en bättre barndom, ska jag ändå vara tacksam för hur det har format mig som människa, att jag verkligen bryr mig om andra... synd bara att jag inte kan uttrycka det i ord.

-Sunshine

6/27/2007 2:19 em  
Anonymous Anonym skrev...

jag känner igen mig där att du bara kan skriva dikter men inte säga orde. jag tycker det känns fånigt men jag klarar bara inte av att säga orden för jag har själv aldrig hört orden ifrån någon.

7/07/2008 11:20 em  

Skicka en kommentar

<< Home