Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, oktober 24, 2005

Trodde jag blivit frisk :)

OK jag vet att detta kommer vara komsikt för vissa...

men jag gick hela förra veckan och kände mig ganska stark. Tänkte att jag har nog fått ur mig allt nu. Jag kanske kan gå vidare nu, behöver inte gå på några fler möten, behöver inte kalla mig för vuxet barn. Hade känslan att allt kommer ordna sig på något sätt.

Jag gick på ett möte i alla fall, ett som jag i vanliga fall inte går på, och delade även där att jag kände mig stark. När de andra delade kunde jag inte känna igen mig och jag trodde verkligen att jag blivit frisk!
Vuxna Barn

Jippie! Inga mer tårar!




Och så gick jag på mitt vanliga möte. Kanske för att jag någonstans längst inne kände att "Är jag verkligen klar nu?" Vi delade på temat Ansvar/Kontroll. Det var säkert 40 pers på mötet och många delade. Dessto fler personer som delade dessto mer kände jag igen mig, dessto mer kom det upp en massa känslor, dessto mer insåg jag att jag inte alls var frisk, och så delade jag själv och släppte ut allt och alla tårar!

Jag är inte klar! Jag är inte frisk! Jag insåg att jag under förra veckan arbetat en massa övertid, kört på högvarv, och bara tryckt ner alla jobbiga känslor. Precis så där som jag gjorde när jag var liten när det blev för jobbigt. Tryckte ner alla jobbiga tankar, känslor och slog in i mig själv "Allt kommer bli ok!" Bara för att kunna överleva.

Men jag måste sluta trycka ner det jobbiga och låtsas som allt är ok, tro att jag är ok. Det fungerar bara i en vecka!

7 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Halloj...Halkade in här via tjejbloggen...jättefin sida med mycket läsvärt...kommer tillbaka vid ett senare tillfälle...Ha det bra...Kram

Ps La till dig bland mina favoritr om det är OK..

10/24/2005 3:43 em  
Blogger Lyckliga Grodan skrev...

din friskkänsla kommer att komma och gå.. om det nu är någon tröst.. men så är det.. helt plötsligt har det hänt något med en som gör att man tar friska beslut.. sätter friska gränser.. men vägen dit är lite guppig..
ha förtröstan.. hitta tröst.. lita på dig själv.. fortsätt gå på möten..
kramar grodan

10/25/2005 10:06 fm  
Blogger injica skrev...

Hej! Jag har varit inne på din sida några gånger. Tycker att den bra! Du får gärna kika förbi hos mig om du vill:)

10/25/2005 10:29 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Jager bara som grodan. Blir man nånsin HELT frisk?

10/26/2005 7:42 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Stavar som en kråka. =)

10/26/2005 7:43 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

ulrica - tack, kul att du uppskattar sidan.

lyckliga grodan - ja man har ju hört precis det där på mötena...men på något sätt tror man att man står över de andra, och att jag inte ska va som dem...men man är ju bara människa. Önskade bara att jag kunde komma till en högre plateu där jag kunde vara mer stabil.

11/06/2005 2:38 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

injica - tack så mycket. Ska kika in till dig oxå.

mamselamsen - nä man kan nog inte det. alltså man kan ju inte förändra historia, men att man kan sluta med alla dumma beteenden? jag är kanske naiv... :)

11/06/2005 2:42 em  

Skicka en kommentar

<< Home