Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, november 28, 2005

Min Alkoholists Pengar

Som alla andra som har en alkoholist i sina liv, blir det mycket som handlar om pengar.

Som liten...
Pappa tjänade alla pengarna, och det mesta gick åt till att bjuda polarna på bira efter löning. Vi hade det ganska bra ändå, tyckte jag. Vi hade ny bil, stor lägenhet och landställe. Vi åt ofta ute på restaurang och min pappa bjöd ofta mina kompisar med ut på restaurang. (Idag inser jag ju att det sög i sprittarmen på honom och han mutade oss med restaurangbesök för att få sällskap). Något jag aldrig förstod dock var varför våra kusiner alltid fick fler och dyrare julklappar av min pappa än vad jag och syrran fick. Var det kanske för att det utåt sett skulle se ut som vi hade massor av pengar och allt var bra?


Som ungdom...
Eftersom pappa flyttade fick vi det mycket sämre hemma ekonomiskt. Det blev mycket blodpudding och upmaningar från mamma "Ät nu ordentligt i skolan så vi kan äta något lätt hemma". Det är kanske därför jag alltid älskat skolmaten :)
Som tur var växte jag upp i förorten, och många andra hade också ont om pengar, så vi stod inte ut förmycket. Många av mina närmsta kompisar hade dock hela familjer och därmed lite mer pengar. Jag fick till exempel inte månadspeng som alla mina kompisar, så jag kunde inte köpa lika mycket kläder som dem. Jag hade heller inte SL-kort, vilket gjorde att jag inte kunde följa med alltid.

Jag frågade väldigt sällan min mamma om pengar, för jag visste att vi inte hade dem. Det jobbiga var dock när jag verkligen behövde pengar; till läger, resor med laget, kläder etc. Då fick man alltid höra "Ring och fråga pappa han betalar ju aldrig något för er."

Men jag kunde aldrig förmå mig att fråga min pappa om pengar. Det tog emot på något sätt. Varför vet jag inte. Min syster har dock alltid kunna gå till min pappa och fråga om pengar. Medans jag knappt träffade min pappa som tonåring, mötte syrran upp med honom för att få en slant.

Som vuxen...
Jag har som sagt haft svårt att be någon av mina föräldrar om pengar även om det behövts. Min mamma är livrädd för just pengar. Troligtvis för att pappa lämnade henne med en massa skulder. När jag flyttade utomlands med min pojkvän var vi i enormt behov av pengar eftersom det studiestöd och studielån inte ens räckte till att betala studierna. Har mått väldigt dåligt av att min pojkväns familj ställde upp så mycket under den tiden med pengar hela tiden, medans min familj inte kunnat göra det. Mår också dåligt av att min pojkvän inte förstår varför jag inte kan be dem om pengar. Eller hur ska han förstå, jag kan inte ens förklara det själv...De gånger jag fått pengar av min pappa har det ältats varje gång jag träffat honom att jag ju faktiskt fick tusen kronor den där gången...som om tusen kronor räcker resten av livet...

Slutligen...
Det som irriterar mig med min alkoholists pengar är följande:
1. Att så mycket spenderades på sprit och andra istället för oss. Tänk om han startat ett sparkonto åt oss när vi var små istället.
2. Mammas påtryckningar att fråga pappa om pengar så fort ordet pengar nämns.
3. Att pappa lockar en med pengar för att få träffas.
4. Att varje födelsedag höra från mamma "Fick du något av pappa då?".

5. Att min syster utnyttjade situationen för att få lite pengar. Känns som det var att lura honom lite. Eller?
6. Att hela min familj har ett sjukt förhållande till pengar p.g.a min pappa.
7. Att staten fortsätter att ge min pappa en massa pengar som går rakt in i Systembolaget.
8. Att jag inte har en pappa som genuint bryr sig om hur jag har det, fysiskt eller ekonomiskt, och är villig att ställa upp på mig när som.

Ja, det finns säkert mer...men det värsta är kanske att inget stoppar alkoholister från att spendera alla sina pengar på sprit.

11 Comments:

Blogger BubbleOfBlue skrev...

Hej igen!
Åhh var inte ledsen för jag blir det. Helt enkelt är det väl så att det finns en helt annan person hos oss båda som vi är ledsna av/för, eller vad det heter.
Jag växer ändå med dina ord och så där snabbt också. För det väcker så mycket som gör att "jag kan tänka till på ett bra sätt". Jag tror det är terapi och att komma vidare. Din blogg blir min terapi, du gör nått så himla bra som skriver! Jag får redan massor av "aha upplevelser" av din text.

En sak jag undrar, är jag får skriva vidare i min blogg på det du skriver men om mig? så undrar jag om jag kan länka dig?

Hoppas du bara blir starkare och strakare och kommer igenom sorgen av avsaknaden av en hel föräldrer.
Kram

11/28/2005 7:39 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

Hej igen!!!
Tack så jätte mycket för dina fina ord! Jag tänker aldrig när jag skriver att det faktiskt finns de som läser...även om jag får inlägg och så...så skriver jag ju bara för att jag mår bra av det. Men det är väl det som är meningen med allt, när vi alla delar med oss känner vi igen oss, behöver inte känna oss ensamma, och blir starkare.

PRATA PRATA PRATA tänk om vi gjort det i min familj. Vilken skillnad!

Självklart får du skriva i din blogg precis vad du vill. Om jag inspirerar dig till att skriva om något är det bara bra.

Vi får bli starkare tillsammans!
Kram

11/28/2005 10:45 em  
Anonymous Anonym skrev...

Ja du,,, pengar,,, jag är besatt av att spara och att slösa... Pengar fyller offta mina tankar. Är dörädd att de inte skall räcka. Du skriver så fantastiskt bra, det är ett rent nöje att läsa det du skriver. Precis som bubbleofblue skriver får jag aha-upplevelser av din text....

11/28/2005 11:07 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det är nästan lite läskigt att läsa något som nån annan skrivit men som faktiskt kan handla om en själv..
Jag är uppvuxen i en likadan konstelation som du är, mamma, syster, alkoholiserad pappa..
Sjukt dissfunktionell med andra ord. Hela tiden försöker jag jobba med att sätta mig själv främst, men jag undrar om jag någonsin kommer kunna vara den jag "borde" vara.
Sorgen efter att inte ha en hel familj, att inte ha en "normal" familj kommer jag aldrig komma över, oavsett hur gammal jag blir.

Om du är intresserad av att "få hjälp", så har jag gått nått som heter Anhörigskolan (ett STAD-projekt). Det är inte lika kristet som A-lanon, utan faktiskt väldigt bra. Alla är i samma situation och man känner sig inte lika "fel" som man gjort tidigare..

Du får gärna höra av dig till mig, om du vill..

11/29/2005 12:20 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

Leina - tack, det värmer...Jag är också ganska rädd för pengar, eller snarare att de inte ska räcka. Men min familj är ännu värre. Min syster vägrar tex skaffa visa kort (utan kredit) för hon är så rädd att något ska hända.

11/29/2005 10:24 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

Hej Anna!
Jag läste din blogg med...och kände igen mig i massor från att inte ha en "mys" familj till att känna att jag trivs bättre i andras familjer.

Jag vill gärna höra mer om Anhörigskolan, kanske du kan emaila mig?

Kram
VuxetBarn

11/29/2005 10:26 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

anna! Alanon är absolut INTE kristet. Vad har du fått det ifrån?

11/30/2005 1:31 fm  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Och om du anser att det är kristet.... hur kommer det sig att både muslimer och andra religioner söker sig dit.?

11/30/2005 1:33 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

Nä Al-Anon är inte kristet, men jag var också lite obekväm med ordet Gud ibörjan. Men det handlar ju om en Gud så som jag uppfattar honom, alltså bara en högre makt eller något. Jag är inte kristen, så jag har valt att tänka på ordet Gud som en kraft någonstans ifrån.
Jag tror det finns många inom Al-Anon som tolkar det olika, men det är OK för ingen påverkar någon annan utan det är OK att tolka det som man vill. Göra det till sin egen grej.

Kram
VuxetBarn

11/30/2005 4:31 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej! Jag är också ett vuxet barn, fast från en pappa som är bioplär och narcissistisk. Och jag känner också igen pengaproblemen från min familj. Mina föräldrar är separerade. Min mamma ett lågbetalt vårdbiträde med allt ansvar över mig och mina syskon och min pappa har lagt alla sina inkomster på allt annat än oss för hans intressen har kommit i första hand, man kan likställa det med alkoholen för din pappa. Jag har också svårt att be mina föräldrar om pengar om man behöver, det går okej med mamma men att ringa pappa tar också emot precis som hos dig... kanske för att han alltid lagt pengar på annat så det känns som det inte är någon ide, eller så...

9/02/2008 2:12 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag känner till detdär. Vissa punkter mer än de andra. Jag är inget vuxetbarn utan fyller 18 om ½ år ungefär. Men jag har nu brytit mig ur ett slags skal och har börjat gå till kurator och samtalen går mest ut på att prata om min alkoholiserade pappa. Jag kommer att fortsätta läsa din blogg. Jag vet att du vet att det känns bättre eller lite tröstar då man vet att man faktist inte är den enda i denhär skiten.
Ha en bra dag!

10/27/2008 9:25 em  

Skicka en kommentar

<< Home