Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, december 19, 2005

En Medberoendes Bekännelser – För Mycket För Ett Vuxet Barn

På min mammas födelsedag bjöd jag ut henne på middag. Hon är en sådan där som är rädd för att prova på nytt, och var lite osäker när jag sa vi skulle till ett Tapas ställe. ”Vadå usch sådana där nachos eller?” Jag lyckades i alla fall övertala henne att prova, och hon tyckte allt var super gott. Vi hade det super trevligt, där vi satt och doppade potatisklyftor i aioli under värmebelysningen.

Vi började lite smått prata om livet. Kanske för att det var hennes födelsedag. Jag nämnde då vissa saker som jag lärt mig genom att gå till ACOA och Al-Anon. Hon undrade varför jag tyckte att jag var tvungen att gå dit, om det verkligen var nödvändigt. Jag svarade att jag insett att jag hade en massa beteenden som Vuxet Barn som jag inte gillade och som jag ville bli av med. Jag sa även att jag tyckte att både hon och syrran också hade dessa beteenden. Som att ha det där tuffa hårda yttre, fast vi egentligen är super osäkra, att vi inte kan prata om känslor etc.

Istället för att bli så där som hon brukar, alltså sluta prata om det, och ta upp något annat. Eller helt enkelt inte svara, så började hon prata om sin erfarenhet lite grann. Det började lite smått med att hon ångrade lite att hon gjort slut med den där mannen för att de inte kunde få barn. Att han vart utom sig av sorg att hon träffade Pappa. Att hon valde Pappa. Fast å andra sidan hade hon ju inte haft oss då, barnen, och vi är ju det bästa hon har.

Sen gick det in på lite djupare saker. Så som, hur började Pappa dricka egentligen? Varför hade hon inte lämnat honom tidigare? Det var just då, i den sekunden som jag fick en jobbig känsla i magen. Ville jag verkligen höra det här? Var jag rätt person för henne att ventilera detta till? Samtidigt som det ju var det här jag önskat. Att vi kunde prata om allt som hänt.

Men det blev bara för mycket för mig att höra allt hat, all sorg och förtvivlan hon fortfarande bar på. Skulle jag kunna ta att höra sådana saker som att pappas familj hotat att om mamma flyttade med oss skulle de gå till domstol och påvisa att hon inte hade några pengar, att det var hon som var alkoholist. Att mamma var livrädd för detta eftersom hon inte hade någon familj kvar som kunde stå på hennes sida. Skulle jag kunna återgå till mitt vanliga jag efter att hört saker som att mamma varit nära att döda Pappa för att hon inte stod ut. Att han var så elak att hon verkligen funderade på det. Är det jag som känner fel, eller ska jag kanske inte behöva höra dessa saker? Är det fel av mig att känna att det blev för mycket för mig, att jag ville sluta prata om det? Att jag inte orkade höra hur Pappa nästan våldtagit henne för att han tyckte att han hade rätt till sin kvinna när som helst, hur som helst.


Be careful what you wish for – jag ville ju prata om detta, men nu blev det för mycket för mig, och jag är nu rädd att någonsin igen ta upp ämnet med mamma. Jag är rädd för vad jag får höra nästa gång, som jag inte har någon aning om. Jag har inte ens vågat prata om detta med min pojkvän för att jag är rädd för hur han ska se på mig och min familj nu, att jag nu är ännu mer sårbar, att han ska börja fråga frågor…

11 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag blir så arg när jag läser det du skriver, och ledsen. Du hade magkänslan och den ska du lita på, hon gick rakt över dina gränser och du förtjänar mycket mycket bättre behandling. Jag har själv problem att visa var gränserna går, men allt sånt arbete ger resultat även om det är tungt och svårt, speciellt med mamma.
Kram

12/19/2005 10:25 em  
Anonymous Anonym skrev...

Du har all rätt att känna som du känner, tycker jag. Oavsett ålder och tid i livet är man alltid förälder och barn, det kommer man alltid att vara. Hon har ett ansvar som din förälder, hon ska inte tömma ut allt det där på dig. Missbrukare/medberoende eller inte, vissa saker lägger man inte över på sina ungar helt enkelt. Min pappa är inte missbrukare men har också en tendens att göra så där, "prata ut" om saker som jag inte alls vill/ska behöva höra. Vad kan jag ge för råd?!

Om hon känner behov av att göra det igen, och om du vågar, så tipsa henne om anhöriggrupper etc, de kan ju erbjuda det stöd hon behöver. Och ni kan fortsätta ha er egen relation, utan att du ska behöva analysera den hon har/hade med din pappa. Det är inte din uppgift. Jag gissar att du har fullt upp med din egen relation till honom.

PS. Jag vill inte få det att låta som att jag tror att jag känner dig, det gör jag självklart inte. Det där är det jag tycker rent generellt och från vad jag läste i ditt inlägg. DS.

12/20/2005 4:38 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

adrenalin - jo du har rätt. Man är inte världens bästa på att säga nej. Sen blev du ju extra svårt när jag liksom varit sur över att vi inte pratade om det här. Jag ville ju att hon skulle prata med mig, så jag kände att jag inte kunde säga nej nu när hon faktiskt öppnade munnen. Jag är väl även rädd att om jag skulle säga att jag inte ville höra, så kanske hon inte skulle prata om det någonsin mer. Tack för ditt stöd!
Kram

12/21/2005 11:41 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

lilla ego - tack för ditt inlägg och tack för länken! Jo, det ska väl vara så att jag är barn och de föräldrar, men som du kanske förstår har det inte varit så för mig någonsin. Jag har fått ta hand om min pappa när han inte kunde gå själv pga alkoholen, och jag har fått trösta mamma när hon gråtit floder på toaletten för att hon inte orkade mer.

Jag tror inte hon är redo att gå till någon grupp. Hon har ju jobbat så hårt hela sitt liv att hålla detta hemligt för alla. Men jag hoppas att hon kanske kan se att jag mår bättre av det och då kanske våga.

Tack för dina åsikter, du får skriva precis vad du vill! Det hjälper mig att få andras perspektiv.
Kram

12/21/2005 11:45 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Tuff situation, jag har verkligen ingen personlig erfarenhet av detta inser jag. Men jag hoppas på det bästa och önskar dig en riktigt GOD JUL & ett GOTT NYTT ÅR!!

12/22/2005 8:37 fm  
Blogger sarpo skrev...

Hej!
Jag blev så otroligt glad över att hitta till din sida. Jag har fått sagt till mig tusen ggr "gå och träffa en anhöriggrupp" men jag vill inte. Men det är ändå skönt att se att det finns fler som jag, och det verkar vara en del med tanke på alla kommentarer.

Jag är själv uppvuxen i en konstellation som du. Mamma, syster, alkoholiserad pappa. Vi är precis som du beskriver sociala, utåtriktade med en hård yta. Innerst inne tror jag att vi söker uppmärksamhet. Och jag hör precis som du beskrev tidigare saker som inte stämmer som jag själv hittar på, och om ngn viskar tänker jag (fortfarande!) "de viskar om mig". Osäkerhet är bara förnamnet.

Det jag ville säga nu är att vi har aldrig nånsin pratat om våra problem som familj, vi sopade under mattan och log, log, log. Inga problem sa vi, vi mår bra. Det tog extremt lång tid för mig att kunna lyssna på min mammas tankar och det var asjobbigt som du också beskriver det. Men jag tror bestämt att det är nyttigt (tvärtemot alla andra här...) Det är bra att få andra perspektiv på sina egna upplevelser. När du tex upplevde det som att han sket i er så kan hon ibland ge den pusselbit som saknas som förklarar saker och ting på ett annat sätt.

Trots att vi alla har samma upplevelser är det olika från familj till familj och det är bara din mor och din syster som kan ge dig dina upplevelser och dela de. Jag tycker du ska göra det även om det är jävligt tufft i början.

Det här blev så långt. Ursäkta! Jag har länkat till dig och jag kommer att komma tillbaka.

Stor kram

12/22/2005 1:24 em  
Anonymous Anonym skrev...

Tack för din blogg.

Det hjälper att se mönster.

Stor kram

12/22/2005 2:40 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

sarpo - tack för ditt inlägg och tack för länken! Kul att du hittat hit.

Även om du inte vill gå på möten, även fast de hjälper, så är det ju bra om du kan prata med andra som jag. Jag tror att vi tillsammans kan hjälpa varandra att bli starkare genom att dela med oss av våra erfarenheter och även åsikter etc...

Du har delvis rätt tror jag. Det är viktigt att prata med sin familj om vad som hänt. Som du säger är det ju bara min mamma och min syster som vet exakt hur det var. Problemet har ju varit att de inte alls vill prata om det.

Men jag tror att jag hade önskat att vi kunde prata om hur vi mår idag. Om någon av oss inte är så friska som vi borde kan vi kanske hjälpa varandra...och ja det ingår ju då att prata om då också...men just den här gången blev det för rått, för mycket för mig att bearbeta, och jag tror kanske att det hade varit bättre om hon fått ur sig allt det här till någon annan. Inte till mig.

Jag vill ju att hon ska ventilera, men kanske hennes smärta och hat är så djup att hon behöver professionell hjälp. Nu blev det ju bara så att jag inte visste hur jag skulle hantera det hela, vad jag skulle säga, och sen gick jag hem och mådde jätte dåligt och hade massor att bearbeta. Jag tror inte hon insåg det.

Tack för att du hjälper mig bli frisk!

12/23/2005 12:06 fm  
Blogger Elin i Björken skrev...

Tänk att du orkar! Vad stark du är som vågade fråga din mamma!

Jag är full av beundran att du har kraft att ta tag i detta för att kunna gå vidare.

En stor kram får du av mig!

12/24/2005 6:53 fm  
Blogger sarpo skrev...

Jag tror att det hjälper att prata med andra, det har jag märkt sen jag "kom ut" med att min pappa är som han är för ca fem år sen till ett par vänner (även om de kanske redan visste så var det första gången jag faktiskt SA det till ngn). Sen dess har jag hittat många pusselbitar som jag letat efter och fått ut mycket av allt det jag burit på i alla år. Det är ju trots allt många uppdämda känslor.

Det är också sen dess som jag och mamma närmat oss den hårda knuten som betyder att prata om det lite försiktigt. Och det har också hjälpt mkt på vägen.

Jag förstår hur hemskt det måste varit för dig. Och att många saker kom upp till ytan som du kanske trott att du bearbetat och att det kom från din mor som varit din partner in crime när det gäller att skydda ytan av er familj gör förstås att det är extra tungt. Men det kommer att bli lättare för varje gång, iallfall hoppas jag det för båda eran skull.

Jag hoppas att vi kan hitta lite tröst i varandra alla vi som har de här problem och det vet jag att vi gör. Och som sagt är detta ett bra sätt att mötas på.

Stor kram!

12/26/2005 11:47 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej!
Min pappa är tabblettmissbrukare. Hans pappa alkoholist. Jag... ingenting... Det är så det känns. Det här missbruket som man skäms för och som inte är mitt eget. För mig är det lätt att missbruka, det är bara att ta för mycket av något. Låta ansvaret för sig själv vara någon annans. Det är sorgligt att det är det enda man vet. Hur man missbrukar, hur man försummar sig själv... det är en enda trygghet.

När min far för ett par år sedan separerade ifrån min mor (efter 33 år och fyra barn) så gjorde han upprepade självmordsförsök. Några var på riktigt men mest handlade det om hans infantila behov av att bli älskad. Jag som barn kom att förakta detta behov som är mänskligt, jag som barn kom att hata detta (för mig) patetiska beteende. Jag slöt in mig i en värld utan känslor, utan mänsklighet.

Att hata mina föräldrar, att hata det dom gjorde mig och mina syskon finns inga bevis för.

Jag blev mina föräldrar, jag var dem, deras känslor, deras liv. Och de älskade när man höll dem under fötterna. Hur skulle jag kunna hata något som är jag?

Tror att det handlar om att man söker svar. Som barn till en missbrukande förälder är deras liv ditt. Du är kvävd. Men det är din uppväxt och det är din historia, och du vill ha svar! det är tvådelade känslor. Man hatar det men det är fortfarande en del av dig själv.

Deras svar kväver en som deras person alltid gjort. Men som vuxen har man ett behov av att få ordning, vi vore ju normala om de inte hade funnits...

Men hade inte de funnits så hade inte vi funnits...

Kram

9/30/2006 6:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home