Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, februari 13, 2006

Duktiga Flickan Trampar Vatten

Nu har jag gått på Al-Anon och ACOA möten sen i april 2005, och i början var det så mycket som välde upp. Gamla och förtryckta minnen och känslor kom upp till ytan. Så mycket att bearbeta och förstå. Men jag kände också att jag växte.

Nu står jag helt STILL! Jag går på möten, skriver i bloggen och pratar med andra. Det är jätte givande och jag får mycket A-HA upplevelser, men det känns som min personliga utveckling står helt still.

Jag förändrar liksom inga av mina beteenden. Och sen krisen med pojkvänner börjar jag ju nästan ta steg bakåt. Börjar det där dåliga tankesättet etc…

Jag känner också en press att utvecklas i det här…att bli ”friskare.” Vill att de i min omgivning ska se en skillnad, att ni ska se en skillnad, att jag ska se en skillnad. Det kanske är duktiga flickan i mig…att alltid prestera…men jag vet inte hur jag ska gå vidare. Kan inte ta till mig stegen, och kan inte själv hitta en väg…återigen det här med att jag inte kan AGERA.

5 Comments:

Blogger RedAngel skrev...

*S*...ja du, normalish eller onormalish...har oxå en galen familj.
De kan driva en till vanvett, lika mycket som man hatar dem, så älskar man dem...bara för de så puckade!
Det e mina små mongon!

Och det där med möten...mnja, är inte klar på den biten alls! Va ju med på "anhörig möten"på AA & sen hitta jag till de för vuxna barn!

Men känner att jag skulle HEMSKT gärna dra en stekpanna i papsens skalle & reda ut lite mer begrepp för att kunna lämna det bakom mig!

2/13/2006 5:08 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

redangel - jo det är klart jag älskar dem...måste lära mig att inte skämmas för dem, och inte ta på mig ansvar för deras handlingar.

Det är det jag undrar...är ett snack med alkholisten nästa steg för att komma vidare???

2/13/2006 6:26 em  
Anonymous Anonym skrev...

Känner du att du måste utvecklas, gå framåt, agera? Eller får du bara vara tillfreds med att möten, bloggen etc ger en bra känsla, tillfredsställelse? Vore ju toppen om du slapp prestera tycker jag, så kanske du efter ett tag inser att du har utvecklats ändå. Kanske till och med på ett sätt du inte tänkt dig? Jag vet inte, har ju aldrig varit i din sits... Men det låter så jobbigt om det är så att du måste och jag hoppas att du kan hitta ro i det du gör och är just nu.

2/13/2006 11:59 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Jag har läst nånstans att det tar lika lång tid att bi frisk, som det tog att bli sjuk.

Men det går framåt!!!

2/15/2006 6:05 em  
Anonymous Anonym skrev...

Även elitidrottande guldmedaljörer tar pauser i sitt tränande. Du trampar inte vatten, jag tror du vilar lite. Det måste man göra, det är då man utvecklas, ungefär som att man inte kan leva utan att sova.

Jag vet inte om ett snack med alkoholisten/tvångsneurotikern (i mitt fall) är nästa steg att gå vidare. Jag har försökt, men det har alltid gett samma resultat dvs ingenting nytt, ingenting bättre, ingenting bra bara besvikelse.
Nu talar jag bara för mig själv, men senast (för ett och ett halvt år sedan för att vara exakt) fattade jag beslutet att nu lägger jag ner, och sen går vidare.
Risken finns annars att man blir som Don Quixote och slåss mot väderkvarnar...

2/15/2006 8:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home