Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

fredag, februari 17, 2006

Är det så andra gör - konfronterar?

Min pappa bor långt ifrån oss, nära sina föräldrar. Så jag och syrran brukar alltid slå 2 flugor i en smäll och åka dit tillsammans och hälsa på dem alla på en gång.

Det var ganska exakt 2 år sedan sist.

När jag var hemma hos min syster sist, så nämner hon i förbi farten att hon fått ett ryck och beställt en tågbiljett för att över helgen åka och hälsa på dem. Hon säger något som ”Vet inte vad som flög i mig, fick bara en känsla och bokade sent i går.”

Jag berättade för pojkvännen att syrran skulle åka. Samtalet låter typ så här:

P: Va? Ska inte du också åka då?
VB: Nej, jag vill inte, och har inte tid.
P: Fråga hon om du ville följa med?
VB: Nä, det var något ryck hon fick…bokade i går kväll.
P: Varför fråga hon inte dig?
VB: Vet inte. Hon trodde väl kanske inte att jag hade tid.
P: Fråga du inte varför hon inte frågade dig?
VB: Nej

P: Det är ju inte normalt att hon inte frågar dig. Ni åker ju alltid ihop. Undrar inte du varför hon inte frågade dig? Tycker inte du att det är konstigt?
VB: Nej.
P: Det är ju jätte konstigt, så gör man ju inte. Bara bokar och sen i sista sekund berättar man det. Du skulle ju aldrig göra så.
VB: Kanske, jag vet inte. Jag bryr mig ju inte, och jag vill ju inte åka.

Nu tror jag att diskussionen är över, och går typ därifrån. Då får han värsta rycket!

P: Som vanligt då, du vill inte prata mer.

P: Jag fattar inte att du aldrig kan konfrontera din familj. Varför du inte bryr dig, och varför du inte frågar henne. Jag fattar inte dig. Du går på möten, bloggar och pratar så mycket om allt det här, och sen när det händer något sånt här så säger du inget till din syster.

Ja så fortsätter det så…han förstår inte mig…

Måste jag konfrontera henne när jag inte egentligen bryr mig? OK det var skumt att hon inte frågade mig…men what ever.

Så blir jag så ledsen att min pojkvän tror att VIPS ska jag bli super duktig och frisk och våga konfrontera alla bara för jag går på möten…

7 Comments:

Blogger Lyckliga Grodan skrev...

det är väl superfriskt att inte bry sig.. det är din syrra som valt att åka, och inte du.. och om du hade velat följa med kunde du ju bara hängt med..

gud vad skönt när man kan sluta bry sig om vad alla gör.. det är kanon..
trevlig helg

2/17/2006 4:39 em  
Anonymous Anonym skrev...

Det gäller ju att välja sina strider, man kan ju inte bråka och ifrågasätta allt. Då byter du bara ut ett "sjukt" beteende mot ett annat s.a.s.

Däremot har din partner kanske en poäng i det avseendet att han vill att du ska reflektera lite mer kring varför det inte upprör dig att din syster "gått bakom ryggen på dig". Om du kan formulera det för honom tydligare (och dig själv också)kanske han kan förstå dig bättre.

Kram
Cajun

2/18/2006 10:02 fm  
Blogger vuxetbarn skrev...

lyckliga grodan - skönt att höra, för det verkar som han tycker att jag duckar, och stoppar huvudet i sanden.

Trevlig helg på dig med!

2/18/2006 5:43 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

ordbankaren - vet inte om jag kan lita på min magkänsla, vet inte vad som är rätt eller fel...men gör mitt bästa.

Kram

2/18/2006 5:44 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

cajun - tack för din insikt. Det är nog precis så. Men jag kan inte formulera det...bryr mig bara inte. Men det är klart att om det är ett onormalt beteende så måste jag ju försöka.

Hoppas du såg mitt svar om mötena.

Kram på dig.

2/18/2006 5:48 em  
Anonymous Anonym skrev...

Varför ska du konfrontera din syster? Hon är väl också vuxen och ansvarar själv för sitt eget liv, eller?
Hon gör sina val och du gör dina, jag tycker inte det är ett dugg konstigt.
Min bror gjorde/gör en massa saker som jag tycker är helt uppåt väggarna tokigt ang vår far, angående kontakten med honom. Jag har konfronterat honom med mina funderingar länge men det har inte hjälpt. Han har alltså sitt sätt och jag har mitt.

Och förresten, när man själv är inne i en förändringsprocess, eller liknande, så kanske man inte orkar bry sig så mycket om andra. Det är inget konstigt med det heller. Som cajun sa, man ska välja sina strider.
Och förresten nummer två, du är inte din syster, din syster går inte igenom det du går igenom alltså kan ni förmodligen inte prata om allt, eller?
Jag bara gissar för så känns det med min bror, jag har slutat fråga honom saker...orkar inte bry mig.
Det ÄR svårt att orka när det bara blir envägskommunikation liksom.

2/19/2006 7:57 em  
Blogger Vi på Kantarellen skrev...

Vuxetbarn: Magkänslan har ALDRIG fel!!!

2/21/2006 3:14 em  

Skicka en kommentar

<< Home