Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

tisdag, januari 08, 2008

Att hitta sig själv igen

Jag har fortfarande inte pratat eller träffat min pappa sen han åkte in på tvångsvård. Men andra har gjort det, och det de berättar gör mig glad.

Han har gått upp i vikt!
Börjat sola solarium :)
Gått till tandläkaren för att fixa tänderna!
Köpt nya kläder!
Slutat använda rullatorn!
Börjat planera en utlandsresa!
Kommer ihåg att jag ska ha barn i april!
På telefon är han prat glad och styr samtalet!

Jag undrar hur det måste kännas för honom att hitta sig själv igen efter att ha varit inne i en dimma av alkohol i så många år. Det skrämmer mig också att han snart får åka hem...vad händer då?

Om han väljer alkoholen igen, hur absurt är det inte då? När han märker att han fått alla dessa positiva saker från att vara borta från alkoholen.

6 Comments:

Blogger Evelina. skrev...

Åh det låter som en kopia av min pappa också, fast min pappa är mer en narkoman än vad han är alkoholist.

Jag är glad för din pappas skull, att han får njuta av det goda som livet ger en .

/ Evelina.

1/11/2008 5:47 em  
Blogger Dotter skrev...

Blir så glad när jag läser allt som hänt de senaste månaderna. Att din pappa inte dricker just nu (hoppas att han aldrig mer kommer att dricka), och att du är gravid. Grattis! Du är verkligen värd att få vara lycklig.

2/05/2008 6:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hejsan!
Min pappa är både narkoman och alkholist och sitter nu inne på tvångsvård. Jag undrar hur länge din pappa suttit där? För min pappa åkte in för något halvår sedan men har varit på andra frivilliga hem fram och tillbaka under min tonårstid.

3/19/2008 6:13 em  
Anonymous Anonym skrev...

Trygghetskänsla?

8/26/2008 8:03 em  
Anonymous Anonym skrev...

Rädslan får en att göra mycket dumt. Handlar aldrig om logik, handlar om att ha makt (eller makten att välja bort makt) och att ha en känsla av kontroll. Gör jag så här så vet jag att jag kommer känna det här, och det har funkat hittils.

11/29/2008 5:34 fm  
Anonymous Elin skrev...

Hej. Det här är första gången jag är inne på din sida, jag sökte på vuxna barn till en alkoholist och såg den din länk. Eftersom jag är 18 år i år och är i liknade situation så blev jag nyfiken.Har dock inte läst igen din blogg så noggrant men kände ändå att jag ville lämna en kommentar även då jag inte vet vem du är.

Så roligt för din och din pappas skull att det går bättre för honom.. Jag har själv en pappa som är alkoholist, men som har vägrat att åka iväg på behandlingshem ett flertal gånger. Hoppas verkligen att din pappa kan stå emot alkoholen när han kommer ut.
Kram

6/27/2011 6:00 em  

Skicka en kommentar

<< Home