Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

måndag, november 05, 2007

Barn till Vuxet Barn

Jag är gravid! Det ska bli super kul, och jag är jätte lycklig över det.

Har skrivit en del på bloggen att jag är rädd för den dagen då jag får barn och jag kommer överföra alla mina "beteenden" som vuxet barn på denne. Men just nu känner jag mig faktiskt inte orolig över det. Kanske för att jag kommit en bit på väg i mitt arbete med mig själv.

Visst, barn till vuxna barn kanske påverkas på något sätt, positivt eller negativt. Men jag är stabil idag. Eller jag kan inse när jag beteer mig på ett sätt som beror på att jag är ett vuxet barn, och då kan jag stoppa mig själv.

Har självklart skrivit till pappa och berättat. Tänkte att det kunde ge honom något positivt att se fram emot eftersom hans tvångsvård är klar när bebisen kommer. Men det har vartit dödstyst från hans sida. Vet inte hur jag ska tolka det, eller om jag ska tolka det alls.

Jag är i alla fall överlycklig över att få starta min egen familj. Som jag vill vårda, och göra lycklig. På något sätt kommer jag nu ytterligare ett steg bort från att associeras med den dysfunktionella familjen. Steg ett var att flytta hemifrån, steg två att skaffa ett tryggt förhållande, och nu steg tre -- min egen familj. Som alltid kommer komma i första hand.

Barn, Samhälle, Alkohol

14 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

GRATTIS!

Kan säga som så att egentligen behöver du inte oroa dig för att föra över negativa beteenden. Du är så medveten om dig själv och hur du reagerar (efter vad jag läst här)vilket är positivt. Själv har jag varken fört vidare fysisk/psykisk misshandel, alkoholism eller andra negativa aspekter som förekom i min barndom. Men självklart präglas barnen av sina föräldrar och deras värderingar. Det är bara att se till att det positiva överväger det negativa.

Grattis igen och en rejäl kram från mig!

/Mia

11/05/2007 2:05 em  
Anonymous Anonym skrev...

GRATTIS!!

Du kommer att kunna ge ditt barn kärlek och värme det är jag säker på.

/Mikael

11/05/2007 4:36 em  
Blogger Anhörig skrev...

Åh så spännande! Grattis till det blivande föräldraskapet!!!

Min treåring frågar mig om min pappa varje dag, han kan inte förstå matematiken att hans pappa har två föräldrar men att jag bara har en. Han grubblar och grubblar, vi försöker förklara men det är näst intill omöjligt. Så hur medveten man är och hur mycket man än jobbar med sig själv påverkar första generationen även den tredje vare sig man vill eller inte. Därför är det nog väldigt viktigt att man jobbar med sig själv just hela tiden och ser till att man under inga omständigheter tar ansvar för sin förälder för då står man där med två ungar istället för en. Å det är svinjobbigt.
Även om du inte kommer att ge vidare varken alkoholism eller fysisk/psykisk misshandel som mia skriver så påverkas ditt barn av hur du beter dig när din far kommer på tal eller när han är närvarande. Kom ihåg det!

Förlåt att den här kommentaren blev så lång och mörk. Jag tror hursomhaver att du kommer att ge ditt barn både kärlek och värme precis som anonym skriver! Men kom ihåg att barn vet mer än man tror, kanske inte en liten rund och skär bebis men när de blir äldre så undgår dem inget!!

Kram från mig!
/situation anhörig

11/07/2007 12:24 fm  
Anonymous Anonym skrev...

Åh, grattis!! Så underbart. Och du, oroa dig inte över din egen roll som förälder. Du är unik och du har en styrka i dig som kommer att hjälpa dig som mor. Jag har levt/lever i samma sits som du, min far är alkoholist, och jag har två barn. Jag tror och hoppas att jag inte har fört över något negativt till dem, som kan härledas pappas alkoholism.. Jag har nog blivit tvärtom. Jag vill ge dem de jag själv inte fick, en trygg alkoholfri barndom.

LYCKA TILL!!!

11/07/2007 6:47 em  
Anonymous Anonym skrev...

Grattis !
Nu har du en härlig tid framför dig!
Barn är härliga, jobbiga och ljuvliga!
Att bli mamma är en fantastisk upplevelse och en obetalbar erfarenhet i livet.
Lycka till i framtiden!
Livet är orättvist och nattsvart ibland men har ändå mer ljus och glädje, det blir vad vi gör det till, och du har erfarenheter som kan användas till att få livet ljust och glatt!
Utnyttja din styrka och du ska se att allt svårt du varit igenom kan hjälpa dig och din familj till något bra!
Kram
Pernille

11/08/2007 12:48 em  
Anonymous Anonym skrev...

Grattis! :)

11/09/2007 4:57 em  
Anonymous Anonym skrev...

Grattis!! Otoligt kul!

Kram

ny kula (fd lilla ego)

11/11/2007 11:42 fm  
Blogger P I F F L A N skrev...

hej!
tänkte bara säga att din blogg varit till en inspiration för mig. Har börjat gå på Al-Anon nu och då, och det var tackvare dig jag började blogga också :)
Nu är det ganska länge sen jag varit inne här, hade för mig att du slutat blogga, men märker att du är kvar så då ska jag länka till dig också :)
Kram!

11/12/2007 3:50 em  
Blogger Nemo skrev...

Grattis - och jag gläds åt ditt mod och styrka kring din pappas LVM.

11/13/2007 7:41 em  
Anonymous Anonym skrev...

Congrats!

12/12/2007 5:36 em  
Anonymous Anonym skrev...

GRATTIS !!!
Hoppas att allt går är bra/blir bra bäst för dig!

Ta en dag i taget här och nu. Lev som du är och gör och de goda tingen i det!

Allt gott till dig för att DU är DU!
Krammm

1/05/2008 1:42 em  
Blogger N skrev...

Hej! Jag känner att jag fick så många frågor till dig. Mest - hur har det gått? Hur gör du? vuxet barn som mamma?

1/21/2009 5:05 fm  
Anonymous Maria H skrev...

Grattis! Jo, en tankeställare: Min pappa har varit nykter alkohlist sedan jag var 12 år. Ändå märker jag hur jag går in i vissa destruktva beteenden nu som vuxen mamma och fru. Jag har tendenser att vara som min pappa var mot min mamma. Jah tjafsar och ställer orimliga krav på min man. Så, var vaksam, när man själv blir förälder går man ofta in i sina föräldrars roller. Men, att vara medveten är en mkt bra början, då kan man förndra!

4/16/2009 10:57 em  
Anonymous Jenny skrev...

Stort GRATTIS till kommande barnet :).

Så härligt och läsa om din lycka!

Väldans GLAD för din skull.

Du kommer greja detta galant!

Stor KRAM / Jenny

6/18/2009 4:11 em  

Skicka en kommentar

<< Home