Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

onsdag, april 04, 2007

Festen Pågår Än...

Vad är det som gör att man ena dagen har kontrol på spriten; festar på helgerna men sköter sitt jobb. Till att nästa dag bli fullbordad alkoholist?

OK, nu kanske det inte går så fort som från ena dagen till den andra...men ändå. Vad var det för saker som skedde med och runt min pappa som gjorde att han slutade ha kontroll på sitt drickande?

Pratade med min faster i veckan och frågade henne vad hon trodde. Hon påminnde mig om en sak som jag glömt bort.

Min pappa var byggnadsarbetare, och fick en skada. Jag tror det var så att han bröt foten eller något. Detta gjorde att han inte kunde gå till jobbet. Var det det som sen ledde till att han fick sparken/slutade? Att han aldrig igen återvände?

Han blev av med den där rutinen att varje dag gå till jobbet. Istället var han "ledig". Kunde hänga med "polarna", och "festa" fritt. Var det det som startade "festen" som pågår än idag?


Barn, Samhälle,Alkohol

4 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag har gått ett 12-stegsprogram, lett av Pia på NyVy. Hon berättade bla att det handlar om enzymer och aceton i kroppen, vilket gör att en del inte kan dricka ens en droppe, utan att kroppen kräver MER. Riktigt intressant, och lärorikt för den som är ett vuxet barn. Som du. Och jag..

4/04/2007 10:41 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

intressant, men jag tror inte min pappa är en av dem. Han har ju haft "vita" perioder...så väljer han inte då ändå??

4/13/2007 7:54 em  
Anonymous Anonym skrev...

Gör det någon skillnad för dig egentligen om du får reda på anledning och orsak till hans missbruk?
Jag har varit där och personligen har jag insett att det är som ett sökande efter den heliga graalen. Eller som att slåss mot väderkvarnar..
Valet är hur som helst deras o ändras utifrån vem som ställer frågan.
Du har dig själv vännen, värna om dig, ditt liv, dina vänner, din framtid.
Får du tid o kraft över så lägg det på honom om du vill, men bara om du vill.
Han var med om att ge dig livet då är det också hans uppgift att hjälpa dig fram i det. Nu gör han tvärtom och då blir det en burlesk parodi på det vi kallar liv.
Ditt liv är ditt och om du måste så får du kämpa för det.
Heja dig / Ä

5/17/2007 8:07 em  
Anonymous Anonym skrev...

Hej!! Igen jag som kommenterade nyss Emma heter jag förresten, jag har nyss vart på en s.k "anhörigvecka" som min pappas behandlingshem annordnade.. i vilket fall Alkoholism är en sjukdom! En alkoholist kan inte kontrollera sitt drickande NÄR han/hon dricker för nedbrytningen i kroppen är inte densamma för den som icke är alkholist för en alkoholist utsöndras ett ämne som är starkt beroendeframkallande, därför en alkoholist inte kan dricka måttligt, det är en Allergi! Alkoholisten kan bara kontrollera sitt drickande då den är nykter! Därför kan alkoholister ha s.k vita veckor och sådant på ren och skär vilja men det är svårt att leva flera år på "vita veckor", därför behöver dom en behandling för tillfrisknande. Nu blev det här säkert rörigt... Man har ju hört att det är en sjukdom o så förut men jag har iaf inte trott på det... men vara för det så är det inte alls OK att dricka!! EN alkoholist MÅSTE inse att den ALDRIG kan dricka en droppe! Inte måttligt, inte lättöl INGET! Då faller allt samman! 12 Steg programmet är jättebra!
Maila gärna mig om du vill info@emlafoto.se

11/08/2007 2:35 em  

Skicka en kommentar

<< Home