Vuxet Barn Till En Alkoholist

JAG ÄR ETT VUXET BARN
SOM VÄXT UPP MED EN
ALKOHOLISERAD PAPPA.

Jag har först nu börjat inse vilka konsekvenser detta fått på mig som person, mitt liv och mitt förhållande med min sambo. Jag hoppas att genom denna blogg få skriva av mig de tankar, känslor, och frågor som jag har. Kanske även få lite feedback från andra vuxna barn som vuxit upp med alkoholiserade föräldrar eller på annat sätt dysfunktionell familj.   
 


     "This too shall pass"

                                                                                                                                                             

torsdag, september 06, 2007

Läskigt att tala med samhället

Usch soc tjejen ringde och ville ha min utsaga. Hon ville veta hur min barndom sett ut och hur min pappa varit när han varit full...var han våldsam etc.

Det är ju en sak att skriva här på bloggen. Helt anonymt. Något helt annat att prata med henne som har mitt namn, som ska berätta för pappa exakt vad jag sagt, och sen tala om för en domare i rätten vad jag sagt.

När vi var klara tänkte jag efter på vad jag egentligen sagt, och jag tror att jag kan ha hålligt tillbaks lite på mina känslor och minnen. Men hur lätt är det att bara häva ur sig sånt som andra går till psykolog för att prata om.

Nu finns de där i alla fall...mina ord på ett utskrivet papper hos socialen.

5 Comments:

Anonymous Anonym skrev...

Jag beundrar dig verkligen som orkar kämpa för din far. Själv har jag släppt allt sådant för flera år sen. Kan låta hemskt och omänskligt, men efter ha hoppats i över 30 år på att få en "nykter & alert" far har jag insett att det aldrig kommer hända.
Hoppas allt går bra för er alla!

9/15/2007 5:33 em  
Anonymous Anonym skrev...

Jag beundrar också dom som orkar stötta föräldrar som har alkoholproblem. Jag blir bara irriterad på min far som lovat så många gånger att dra ner på alkoholen. Senaste gångerna när jag har pratat med honom per telefon så har jag frågat rakt ut, hur går det med spriten? Då brukar han bli något tyst. Han fick en hjärtinfarkt för 6 månader sen och borde ha fått en tankeställare med detta tycker man. Jag förstår mig inte på föräldrar som utsätter sina barn i en dysfunktionell tillvaro som alkoholismen innebär.
Sköt om dig.
/Marianne

9/24/2007 5:57 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

mia - jag förstår precis vad du menar, men nu känner jag att detta är mitt "sista" försök. Då kanske jag kan få mindre skuldkänslor senare???

10/01/2007 4:53 em  
Blogger vuxetbarn skrev...

marianne - när jag frågar min pappa hur det går med spriten svarar han "jo det går bra jag drack en öl till frukost". Vad svarar man på det? :(

10/01/2007 4:55 em  
Blogger din dotter skrev...

skönt att se att jag inte är ensam, först nu som jag öppnar ögonen för folk i samma situation. KRAM

6/16/2008 9:23 em  

Skicka en kommentar

<< Home